شورای امنیت سازمان ملل درباره شرایط فلسطین و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه داد.

با تشدید تنش ها میان فلسطینیان و صهیونیست ها در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب جلسه رسمی در این باره تشکیل داد. 

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «ماجد عبدالفتاح عبدالعزیز» ناظر دائم اتحادیه عرب در سازمان ملل در نشست جمعه شب شورای امنیت برای بررسی تحولات خاورمیانه (فلسطین) گفت: اتحادیه عرب بازنگری شورای امنیت در نحوه رفتار با مسئله فلسطین را ضروری می‌داند.

«ماجد عبدالفتاح عبدالعزیز» گفت: گوش دادن محض به گزارش‌های پیایی سازمان ملل در حالی که تأکید می‌کند اسرائیل به اجرای سیاست شهرک سازی مغایر با قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سال ۲۰۱۶ ادامه می‌دهد و کشتار و سرکوب ملت بی دفاع فلسطین را متوقف نکرده و شورای امنیت هیچ گونه مجازاتی را برای اجبار اسرائیل به احترام گذاشتن به قطعنامه‌های این شورا وضع نکرده است، منطقی نیست و همچنین با قواعد مشروعیت بین المللی همخوانی ندارد.

وی افزود: همچنین منطقی نیست که اسرائیل فرصت طلبی کند و اشغالگری روسیه در اوکراین را محکوم کند، در حالی که خودش همه خاک کشور فلسطین را در اقدامی مغایر با قطعنامه ۱۸۱ سال ۱۹۴۷ شورای امنیت که به تشکیل دو کشور تصریح کرده، اشغال کرده است. اسرائیل نه تنها از حاضر شدن پای میز مذاکرات مستقیم برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس خودداری می‌کند، بلکه برای تحمیل سیطره خود بر قدس شریف تلاش می‌کند و در این شهر و سایر اراضی خاک فلسطین اشغالی مرتکب کشتار و جنایات می‌شود که نقض آشکار قطعنامه‌های سال‌های متمادی این شورا است و در عین حال، مورد کوچکترین بازخواستی قرار نمی‌گیرد.

ماجد عبدالفتاح عبدالعزیز در ادامه گفت: اینکه اسرائیل عادی سازی روابط برخی کشور‌های عربی با این رژیم را کوتاه آمدن از محوریت مسئله فلسطین در جهان عرب و یا کوتاه آمدن از اصل تشکیل دو کشور تفسیر کند، منطقی نیست. خاک فلسطین برای همه جهان عرب با وجود تفاوت در رویکرد‌های سیاسی ارزشمند و گرانبهاست.

نماینده اتحادیه عرب همچنین تصریح کرد: کشور‌های عربی حاضر در سازمان ملل به نفع قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین رأی مثبت دادند تا پیام واضحی به جامعه جهانی ارسال کنند مبنی بر اینکه کشور‌های عربی با اشغال اراضی سایر کشور‌ها با قدرت نظامی مخالف هستند. همچنین کشور‌های عربی به نفع قطعنامه‌هایی رأی داده و خواهند داد که خواهان پایان اشغالگری رژیم غاصب اسرائیل در اراضی فلسطینی و آغاز مذاکرات جدی صلح بین طرفین بر اساس اصل تشکیل دو کشور و طرح صلح عربی و قطعنامه‌های شورای امنیت است. کشور‌های عربی همچنین به نفع سایر قطعنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نهاد‌های سازمان ملل درباه مسئله فلسطین رأی مثبت داده اند، به ویژه قطعنامه تمدید مأموریت سه ساله سازمان آنروا که بیانگر اعتبار از دست رفته اسرائیل و کشور‌های حامی آن است.

وی در پایان سخنانش گفت: نظام بین المللی گرفتار معیار‌های دوگانه و پیامدهایش بر رویکرد نهاد‌های وابسته به سازمان ملل و در رأس آن شورای امنیت بوده و هنوز نیز هست. زمان آن فرا رسیده است که اعتبار این شورا مورد آزمایش قرار بگیرد. تحرک بین المللی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس هرگز متوقف نخواهد شد و افزایش خواهد یافت و کشور‌های عربی و اتحادیه عرب از آن حمایت کامل خواهند کرد. شکست شورای امنیت در تعامل مؤثر با مسئله فلسطین نتیجه‌ای جز مراجعه قویتر به مجمع عمومی، شورای قوق بشر، دیوان کیفری بین المللی و محکمه جنایی بین المللی با هدف تقویت دموکراسی، حقوق بشر و قانون منجر نخواهد شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال منحرف کردن توجهات از مسئله فلسطین هستند. 
وی در ادامه گفت: ما سالهاست که شاهد آن هستیم قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین اجرایی نمی شود. زمان آن رسیده است که شورای امنیت اقدامات قاطعی در این زمینه انجام دهد. 
برچسب ها: شورای امنیت ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار