پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، تاکنون ۷۳ درصد دستگاه های اجرایی به طور قطعی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند، ۹ درصد در حال اتصال هستند و اتصال ۱۸ درصد دستگاه ها هنوز انجام نشده است. تا ۳۰ آذرماه اتصال ۲۶ دستگاهی که تاکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده اند باید تکمیل و پنجره واحد در خود دستگاه ها راه اندازی شود.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی ۲۷۰ خدمت دارد و از بین ۱۱۳ خدمات خود وزارت فرهنگ و ارشاد، بیش از صد مورد آن قابل ارائه به صورت الکترونیک هستند.
سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت وحوزه هنری سازمان تیلیغات اسلامی از دستگاههای تابعه این وزارت خانه هستند. در گزینه مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد، یک بخش مربوط به پنجره واحد این وزارتخانه به نام «پنجره واحد خدمات وفا» دیده میشود و علاوه بر آن نیز میتوان نام سازمان اوقاف و امور خیریه را به عنوان سامانهای که متصل شده مشاهده کرد و میتوان گفت غیر از این دو سامانه از وزرت ارشاد هیچ دستگاه دیگری از جمله سازمان حج و زیارت که ۳۴ زیرخدمت با قابلیت الکترونیکی شدن دارد در پنجره واحد در دسترس نیست. در سازمان اوقاف و امور خیریه ۸۶ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن دارند.
با این وجود با متمرکز شدن بر سامانه وفا، میتوان دوازده واحد خدمت دهنده را دید که نام سازمان امور سینمایی، بنیاد ملی بازی ها، نهاد عمومی کتابخانههای کشور، معاونت امور فرهنگی، معاونت امور هنری و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی را دید. همچنین خدمات این وزارتخانه در سامانه وفا به تفکیک موضوعات به کاربران نمایش داده میشود.
بر اساس آماری که معاون دولت الکترونیک در آخر شهریور ما منتشر کرده، مجموعا ۳۴ درصد از خدمات وزارت ارشاد به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و تنها به تکلیف خود در اتصال یک سومی خدمات تا پایان شهریور ماه عمل کرد. باید دید در آینده وزارت فرهنگ ارشاد برای خدماتی که جامانده اند چه برنامه ریزی کرده است.