بحث نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای چند سالی است که مطرح شده و دولت اقداماتی در این بخش به ویژه در حوزه نوسازی ناوگان حمل بار انجام داده است.
بر این اساس واردات کامیونهای کارکرد سه ساله اروپایی در دستور کار قرار گرفت و بالاخره بعد از گذشت چند سال چشم انتظاری بسیاری از خریداران کامیونهای تازه نفس خود را دریافت کردند.
در سالهای ابتدایی واردات این کامیون ها قوانین سخت گیرانه در حوزه واردات آنها باعث شد که بسیاری از متقاضیان از دریافت این کامیونها نا امید شوند، اما در نهایت با پیگیریهای انجام شده و تسهیل قوانین، تعدادی از این کامیونها وارد کشور و از گمرک ترخیص و در نهایت پلاک گذاری شده است.
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اخیراً در خصوص ترخیص کامیونهای وارداتی اعلام کرده است: از ابتدای انقلاب تا سال گذشته تنها ۲۰ هزار دستگاه کامیون نوسازی شده بود، چون دولت باید از محل وجود اداره شده در بانکهای عامل، با سازندگان داخلی تسهیلات بدهد.
وی ادامه داد: اما از وقتی موضوع نوسازی از محل واردات کامیونهای دست دوم را به بخش خصوصی واگذار کردیم، این روند با موفقیت پیگیری شد و در حال حاضر واردات ۲۶ تا ۲۷ هزار ناوگان به روز ثبت سفارش شده است؛ از این تعداد، ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ترخیص شده و ۴۵۶۰ دستگاه کامیون نیز پلاک گذاری و شماره گذاری شده اند و مابقی هم منتظر شماره گذاری هستند.
به گفته امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، واردات کامیونهای دست دوم اروپایی ۵ آیتم اصلی شامل تأمین ارز از محل خارجی، ارائه گواهی استاندارد، ارائه گواهی خدمات پس از فروش، ارائه گواهی اسقاط و ارائه تأییدیه محیط زیست دارد که باید همه آنها ارائه شود.
وی تأکید کرد: دولت در این خصوص هیچ امکاناتی نداده و تنها تخفیف ۲۵ درصدی تعرفههای گمرکی را به واردکنندگان میدهد.
همچنین احمد کریمی دبیر انجمن کامیون داران اعلام کرده است: روند واردات کامیونها کاهش پیدا کرده است چراکه این کامیونها انبار شده و مشتری ندارد.
به گفته دبیر انجمن کامیون داران با توجه به اینکه اخیرا مجوزی برای ثبت سفارش و ترخیص صادر نشده است واردات به حداقل رسیده است اما با پیگیری های انجام شده در حوزه تولید داخل شاهد افزایش حجم تولید ناوگان در بخش حمل ونقل عمومی هستیم.
براساس این گزارش یکی از اصلیترین مشکلات کامیون داران اخیرا افزایش قیمت کامیونهای اسقاطی بوده است که زمینه ساز نگرانی و اعتراض تعدادی از آنها شده بود که در این خصوص با پیگیری های صورت گرفته مقرر شد ترخیص کامیونهای اروپایی بدون اسقاط کامیونها موثر بوده و دیگر نیازی به اجرای این مصوبه نباشد.
نوسازی کامیون های فرسوده یکی از اصلی ترین نیازها در حوزه حمل ونقل کشور به شمار می رود و با توجه به افزایش حجم ترانزیت در کشور نیاز به نوسازی ناوگان در کشور اولویت تمامی اقدامات به شمار می رود.
ما که دیگه امیدی نداریم ...