اولیا راهکار‌های پیشگیری از شیوع شپش در مدارس چهارمحال و بختیاری را آموزش می‌بینند.

بهنام اسماعیلی رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: سرعت انتقال بیماری شپش بالا نیست، اما ممکن است رشک یا همان تخم انگل از طریق لوازم‌التحریر، مقنعه یا لباس منتقل شود در این خصوص از مدیران و مراقبین سلامت مدرسه خواسته شده موارد لازم را به اولیا آموزش دهند.

وی افزود: هر ساله با شیوع فصل سرد سال انگل پدیکولوس یا شپش در سطح مدارس شیوع پیدا می‌کند که این آمار در مدارس ابتدایی و بین دانش‌آموزان دختر مدارس بالاتر است.


بیشتر بخوانید


اسماعیلی اضافه کرد: در مدارس شهری با همکاری مدیران و مراقبین سلامت و در مدارس روستایی با کمک نیرو‌های جامعه سلامت و خانه‌های بهداشت معاینات دانش‌آموزان دختر در سه دوره تحصیلی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی‌های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه‌ها که این برآمدگی‌ها ممکن است پوسته پوسته شده یا ترشح داشته باشند و وجود ذره‌های سفید که در واقع تخم شپش هستند بر روی پایه مو‌ها که به‌سختی کنده می‌شوند از علائم دچار شدن به شپش سر است.

اسماعیلی ادامه داد: پس از معاینات دانش‌آموزان مبتلا یا مشکوک به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شوند و شامپوی پِرمِترین عموما به صورت رایگان در اختیار این دانش‌آموزان قرار داده می‌شود چون این شپش قابل انتقال است باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی گفت: دانش‌آموزان در کلاس کاپشن‌های خود را جدا از یکدیگر بگذارند و تاکید شده لباس‌ها به صورت جداگانه در کیسه‌های نایلونی قرار داده شود تا انتقال این انگل به حداقل برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار