رییس شورای فرهنگ عمومی بخش بسطام گفت: سنت‌های فرهنگی این بخش از شهرستان شاهرود در استان سمنان قابلیت الگوسازی در عرصه ملی دارد.

حجت الاسلام سیدعلی‌رضوی نسب گفت: در روستاهای این بخش سنت‌های اصیل و ویژه‌ای وجود دارد که قدمت آن به بیش از یکهزار سال می‌رسد، این سنت‌ها به دور از خرافات است و قابلیت الگوسازی برای دیگر مناطق کشور را دارد.

وی ابراز داشت:  آیین «شالی نو، مالی نو» از سنت‌های نوروزخوانی که در آستانه بهار امسال در شهر بسطام اجرا شد تلفیقی از سنت ایرانی و اسلامی بود.

امام جمعه بسطام بیان کرد: آیین سنتی و نشاط بخش «شالی نو، مالی نو» در آستانه بهار به همت گروه مردمی «بهار بسطام» پس از ۲سال وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، در این شهر نمونه گردشگری برپا شد.

وی به راه‌اندازی کاروان شادی خیریه در شهر عارف نامی بایزید بسطامی و امام زاده محمد (ع) اشاره کرد و ابراز داشت: این سنت دیرینه از حدود بیست روز مانده به عید با حضور جوانان، نوجوانان و ریش سفیدان در گروه‌های چند نفری با هدف جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به منظور کمک به نیازمندان تشکیل می‌شود.

حجت الااسلام رضوی نسب با بیان اینکه اجرای این نوع سنت‌ها در تمامی روستاهای بخش بسطام رایج است، افزود: اصل نوروزخوانی، ایرانی و کمک به نیازمندان از مبانی اصول اسلامی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار