به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، جریان رسانهای که در ۲ ماه گذشته به بهانه درگذشت مهسا امینی، رسماً میداندار آشوبهای خیابانی در ایران شده، پس از علنی شدن اخبار جعلی که منتشر میکرد، حالا با چالش اعتبار رو به روست به همین دلیل هم با سوءاستفاده از عناوینی مانند حقوق بشر، دنبال آن است که این اعتبار را به دست آورد.
پس از فوت مهسا امینی رسانههای ضد ایرانی از هیچ تلاشی برای ایجاد بحران در کشور دریغ نکردند، با پروندهسازیهای دروغین و تحریف واقعیت سعی دا رند، احساسات افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را برانگیخته کنند، تا از این طریق بستر بحران در کشور بیش ازپیش شود. اما این رسانهها برای تاثیرگذاری بیشتر در ذهن و قلب جامعه نیاز به پشتیبانی شدن دارند. در واقع فردی حقیقی یا حقوقی شناخته شدهای که در انحراف افکار عمومی نقش بازوی رسانه را ایفا میکند و با برچسبگذاری برروی رویداد یا اتفاقها مهر تاییدی بر خط مشی رسانههای مخرب هستند.
بیشتربخوانید
رسانههای ضد ایرانی، مانند رسانه سعودی اینترنشنال، بیبیسی فارسی، ایندی پن د ت فارسی، صدای آمریکا و امثال اینها پس از فوت مرحومه امینی از تمام ابزار و ظرفیت خود برای ایجاد آشوب در داخل کشور استفاده کردند. پرونده کشته سازی دختران جوان ایرانی توسط ماموران امنیتی ج. ا. ا را میتوان به عنوان راهبرد اصلی این رسانهها در دوماه گذشته نام برد.
اما جریان مدیریت کننده غربی باتوجه به ذهنیتی که مخاطب آگاه و با تعمق به آنان دارد، از فرد یا افراد حقیقی یا حقوقی برای کاور کردن خود استفاده میکنند. برای مثال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، یکی از پشتیبانی کنندههای اصلی پرونده کشته سازی دختران به شمار میرود. گفتنی ا ست که، در این گزارش یکی از بازوهای رسانههای ضد ایرانی «کانون دفاع از حقوق بشر در ایران» مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، توسط فعالان و مدافعان حقوق بشر ایرانی در فوریه ۲۰۰۰ (۱۳۷۸ شمسی) در در شهر برمن آلمان به ثبت رسید. مخاطب این کانون نهاد های حقوق بشری، مدنی و افکار عمومی ای ران و جهان معرفی شده و از موسسان این کانون میتوان به «منوچهر شفایی» اشاره کرد. کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، به مانند یک رسانه پوششی با نام حقوق بشر در راستای خط مشی رسانه های ضد ایرانی فعالیت میکند و افکار عمومی را در مواقع حساس شست ش وی ذهنی میدهد. پیش از اینکه کنش و و اکنش این کانون درباره پرونده کشته سازی دختران بررسی شود، به نمونههایی از هم مسیر بودن با رسانههای ضد ایرانی اشاره میشود.
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، در زمانی این نمودارها را منتشر کرده که کشور با حوادث مختلف دست و پنجه نرم میکند. در واقع خیلی نامحسوس به مانند یک تخریبچی افکارعمومی با موضوعی که با سوژه اصلی این روزهای کف خیابان فاصله دارد، در مسیر ناامیدی قرار میدهد و باتوجه به التهابات لحظهای این روزها بستر ناآرامی را میسازد.
این روزها فضاسازی دروغین کشتار جمعی دختران جوان توسط نیروهای امنیتی، تنها مختص به جریانسازی «رسانههای ضد ایرانی»، بلکه کانون دفاع از حقوق بشر ایران در این زمینه فعالیت قابل توجهی دارد؛ حتی برخی اوقات برای پذیرش ذهنی جامعه نسبت به کشته شدن یک دختر، در وهله اول این کانون بدون هیچ سند و مدرکی چنین خبری را منتشر میکند و در وهله دوم رسانههای ضد ایرانی به موضوع بال و پر میدهند.
برای مثال در روزهای اخیر خبر درگذشت آرنیکا قائم مقامی از سوی کانون حقوق بشر در فضای مجازی منتشر شد؛ در این خبر مدعی شدن که این نوجوان هفده ساله بر اثر ضربات باتوم به سر کشته شده است. پس از چند دقیقه این موضوع در اولویت کار رسانههای ضد ایرانی قرار گرفت و به سوژه اصلی کاربران فضای مجازی تبدیل گردید. این در حالی است که خود کانون این خبر ر ا از تمام صفحات شخصیاش در شبکههای اجتماعی پاک کرد؛ دلیل این واکنش معلوم نیست، اما آنچه که برای مخاطب اهمیت دارد اینکه چرا باید این کانون خبری را بدون سند و مدرک محکم نشر دهد و قسمت جدیدی از سریال دخترکشی را برای انتشار به دست رسانههای ضد ایرانی بسپارد؟
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در دو ماه اخیر، گزارش های ماهی انه و فراخوان بسیاری را با نام مهسا امینی کار کرد و در کنار سوءاستفاده کردن از نام این دختر جوان، از عاملان اصلی تفکر پرونده کشته سازی در ذهن مخاطب ایرانی است. ه م انطور در متن فوق به آن اشاره شد، ماهیت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران با رسانههای ضد ایرانی هیچ تفاوتی ندارد، تنها شکل آنان متفاوت است. از طرف دیگر یکی از مشکلاتی که این رسانهها این روزها با آن دست و پنجه نرم میکنند، بحث چالش اعتبار محتواهای تولیدی است که با سوءاستفاده از عنوان حقوق بشر این کانون تلاش میکنند برای خود اعتبار بخرند.
استفاده کردن از عناوینی مانند حقوق بشر و یا نهادهایی که منتسب به نهادهای بین المللی هستند، یکی از استراتژیهای اصلی رسانههای ضد ایرانی برای تولید رسانهای در این ایام جهت باورپذیرتر کردن پیام خود است.