منجم چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مردم استان در بازه زمانی ۱۳ و ۴۷ دقیقه تا ۱۶ و ۱۳ دقیقه امروز می‌توانند شاهد خورشیدگرفتگی باشند، گفت: عدم استفاده از ابزار مناسب هنگام رؤیت در کمتر از ثانیه به چشم آسیب می‌زند.

سهراب کریمی گفت: خورشید گرفتگی در اروپا، شمال آفریقا، هندوستان و خاورمیانه قابل رؤیت است و در نیمه راست روسیه، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیای شرقی و استرالیا قابل رؤیت نیست.

منجم چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این پدیده ۶۸ درصد خورشید دچار گرفتگی می‌شود، افزود: مشاهده خورشیدگرفتگی در ایران جزئی است و در یک بازه ۴ ساعت و نیمی رخ می‌دهد که بیشترین گرفت در استان خراسان شمالی با قطع ۶۹.۲ و کمینه آن در چابهار با قطع ۵۱ درصد است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: زمان گرفتگی در تهران ۲ ساعت و ۲۹ دقیقه یعنی از ۱۳ و ۴۱ دقیقه تا ۱۶ و ۹ دقیقه اعلام شده که اوج آن در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه است و در شهرکرد از ۱۳ و ۴۷ دقیقه تا ۱۶ و ۱۳ دقیقه خواهد بود که اوج آن در ساعت ۱۵ و ۳ دقیقه اعلام شده است.

این کارشناس نجوم اظهار داشت: در کل جهان همیشه ۲ تا ۵ خورشیدگرفتگی در سال می‌تواند رخ دهد، گرفت قبلی یکم تیرماه ۹۹ بود و غیر از گرفت فردا گرفتگی بعدی در سال ۱۴۰۶ در ایران به صورت جزئی قابل رؤیت است.

وی در پایان گفت: بدون ابزار به خورشیدگرفتگی نگاه نکنید این پدیده تنها با ابزار رؤیت می‌شود و بدون دوربین در کمتر از ثانیه لکه زرد چشم آسیب می‌بیند.

منبع: فارس

برچسب ها: خورشید گرفتگی ، منجم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار