بازتاب بين المللي اعترافات تكاندهنده جاسوس سيا

انتشار تلويزيوني اعترافات جاسوس سيا در ايران در رسانه هاي بين الملل بازتاب داشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه عربستاني عرب نيوز نوشت: تلويزيون دولتي ايران روز گذشته يک برنامه ويديويي از فردي که مقامات اطلاعاتي ايران اعلام كرده اند جاسوس سازمان سياي آمريکاست به نمايش گذاشت. به گزارش روزنامه عرب نيوز، اين فرد که زير 30 سال سن داشت و با نام "امير ميرزايي حکمتي" معرفي شده است يک آمريکايي ايراني تبار است. به گفته مقامات اطلاعاتي ايران، امير ميرزايي حکمتي با هدف نفوذ به برنامه هاي مخفي و اطلاعاتي ايران، در پايگاههاي نظامي آمريکا در عراق و افغانستان قبل از آنکه وارد ايران شود آموزش هاي ويژه و تخصصي زيادي ديده است. به گفته مقامات اطلاعاتي ايران اين فرد ماموريت داشته است به سيستم هاي اطلاعاتي ايران نفوذ کند. هنوز هيچ واکنشي از واشنگتن و مقامات سازمان سيا اعلام نشده است. مقامات اطلاعاتي ايران مي گويند ميرزايي زماني که در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان بوده است مورد شناسايي قرار گرفته بود و زماني که وارد ايران شد در يک زمان مناسب دستگير شد.

آسوشيتدپرس نيز در گزارشي نوشت: تلويزيون دولتي ايران روز يکشنبه تصاويري از يک مرد جوان را پخش کرد و اعلام كرد وي يک جاسوس سي آي اي (سيا) است که قصد داشت به دستگاه هاي اطلاعاتي ايران نفوذ کند. تلويزيون دولتي ايران اين مرد را که ظاهرا در اواخر دهه سوم زندگي خود بود، امير ميرزايي حکمتي معرفي کرد؛ يک آمريکايي - ايراني که پيش از عزيمت به ايران براي اجراي ماموريت اطلاعاتي خود، آموزش هاي ويژه ديده و در پايگاه هاي نظامي آمريکا در عراق و افغانستان فعاليت کرده بود. اين فرد در بخشي از اعتراف خود که پخش شد، گفت: برنامه آنها (دستگاه اطلاعاتي آمريکا) اين بود که ابتدا برخي اطلاعات باارزش را بسوزانند و اين اطلاعات را در اختيار ايراني ها قرار دهند تا اينکه وزارت اطلاعات (ايران) موارد خوب را ببيند و سپس با من تماس برقرار کند. صداي يک گوينده ناشناس در اين ويدئو اعلام کرد دستگاه اطلاعاتي آمريکا مطمئن بود که دستگاه هاي اطلاعاتي ايران اين اطلاعات را ناديده نخواهند گرفت. از اينرو، آنها ترکيبي از اطلاعات درست و نادرست را براي گمراه کردن وزارت اطلاعات ايران ارائه کردند.
در اين ويدئو همچنين اعلام شد: دستگاه اطلاعاتي ايران بر عطش خود غلبه و اين نيرنگ را کشف و دالان هاي اطلاعاتي (ارتباط حکمتي با دستگاه اطلاعاتي آمريکا) را کشف کرد. تلويزيون دولتي ايران کارتي را با نوشته اي به زبان انگليسي روي آن نشان داد و دارنده آنرا يک "پيمانکار ارتش" معرفي کرد. تلويزيون دولتي ايران همچنين چندين عکس اين فرد (حکمتي) را که برخي از آنها با لباس نظامي بود در کنار افسران ارتش آمريکا نشان داد. واشنگتن در اين خصوص اظهارنظر نکرده است. اين ويدئو اعلام کرد حکمتي در آريزونا در آمريکا متولد شد اما ايراني تبار است. وزارت اطلاعات ايران روز شنبه در بيانيه اي اعلام کرد ماموران اين وزارتخانه حکمتي را در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان شناسايي کردند. بگرام پايگاهي اصلي براي نيروهاي آمريکايي و ديگر نيروهاي بين المللي در خارج از کابل است. در اين ويدئو که يکشنبه از چندين شبکه تلويزيوني ايران پخش شد، حکمتي در حالي نشان داده شد که گفت پس از پايان دبيرستان در سال دو هزار و يک ميلادي وارد ارتش آمريکا شد و آموزش نظامي و اطلاعاتي ديد. حکمتي گفت پيش از آغاز ماموريتش در ايران، دو سال به عنوان تحليلگر اطلاعاتي در عراق فعاليت کرده بود.

خبرگزاري رويترز گزارش داد:‌ تلويزيون دولتي ايران روز يکشنبه برنامه اي را پخش کرد که بنا به گفته اين تلويزيون اعترافات يک ايراني دستگير شده به جرم جاسوسي براي سازمان اطلاعات مرکزي امريکا (سيا)‌ است. تلويزيون دولتي ايران يک مصاحبه ضبط شده با امير ميرزا حکمتي را پخش کرد. ميرزا حکمتي اعتراف کرد که وي توسط دستگاه هاي اطلاعاتي امريکا آموزش ديده است. اين کانال تلويزيوني ايران اعلام کرد ميرزا حکمتي براي ارائه اطلاعات غلط به دستگاه هاي اطلاعاتي ايران به اين کشور سفر کرده است.
وزارت اطلاعات ايران روز شنبه اعلام کرده بود يک جاسوس سازمان سيا را دستگير کرده است. اين وزارتخانه مدعي شد فرد دستگير شده اصالتا ايراني است و در واحدهاي اطلاعاتي ارتش امريکا آموزش ديده است. بنا به ادعاي وزارت اطلاعات ايران، اين فرد مدتي را نيز در پايگاه هاي ارتش امريکا در عراق و افغانستان سپري کرده است. در تصاوير پخش شده از تلويزيون دولتي ايران ميرزا حکمتي بر روي يک صندلي نشسته بود و پيراهني با يقه باز پوشيده بود. ميرزا حکمتي در حالي که آرام به نظر مي رسيد، گفت عوامل امريکا به من گفتند اگر در اين ماموريت موفق شوي،‌آموزش هاي بيشتري به تو ارائه خواهيم داد و تو را به ماموريت هاي بيشتري اعزام خواهيم کرد. اين ماموريت مستلزم آن است که تو به ايران سفر کني. در فيلمي که از مهمترين بخش خبري اين شبکه تلويزيوني ايران درباره ميرزا حکمتي پخش شد،‌ تصاويري از وي ارائه شد که ميرزا حکمتي را در پايگاه هاي ارتش امريکا نشان مي داد. حکمتي بدون اين که به تاريخ خاصي اشاره کند "من در يک مرکز جاسوسي در بگرام (از پايگاه هاي مهم امريکا در افغانستان)‌بودم. از آن جا به دبي رفته و از دبي نيز به تهران عزيمت کردم." وي گفت "آنها به من گفتند تو طي مدت سه هفته به منبع اطلاعاتي نظامي و جاسوسي براي ايراني ها تبديل خواهي شد و ما به خاطر اين مهم پول در اختيار تو قرار مي دهيم و بعد از آن تو را از ايران خارج مي کنيم." تلويزيون دولتي ايران در گذشته نيز اعترافات افرادي را که به تهديد امنيت کشور متهم بوده اند پخش کرده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، شبکه هاي مختلف تلويزيون دولتي ايران روز يکشنبه تصاويري از مرد جواني را پخش کرد که که گفته مي شود جاسوس ايراني تبار بازداشت شده سازمان جاسوسي آمريکا ( سيا ) است و ماموريت وي نفوذ در وزارت اطلاعات ايران بوده است. تلويزيون دولتي وي را امير ميرزا حکمتي معرفي و اعلام کرد وي در ايالت آريزونا آمريکا متولد شده است. براساس بيانيه وزارت اطلاعات ايران ، اين مرد که صورت خود را اصلاح کرده بود و به نظر مي رسد بين 20 تا 30 سال داشته باشد و از عوامل سيا است نخستين بار در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان شناسايي شده بود. اين مرد در تصاويري که از او پخش شد به زبان فارسي روان سخن مي گفت. تلويزيون دولتي ايران به همراه وي کارتي را نشان داد که روي آن علامت عقاب وجود داشت و نشان مي دهد صاحب آن از پيمانکاران ارتش است. به نظر مي رسد هدف از صدور چنين کارتي دسترسي آسانتر به پايگاه هاي نظامي آمريکا و مراکز نظامي تحت کنترل وزارت دفاع اين کشور است. تلويزيون ايران چند عکس را نيز از اين مرد نشان داد که در برخي از آنها وي در يونيفورم نظامي و در برخي نيز در لباس عربي است. در گزارش تلويزيون دولتي ايران اعلام شد اين مرد به زبان فارسي و عربي روان صحبت مي کند. ميرزا حکمتي در اين برنامه تلويزيوني درمورد ماموريت خود يعني به دست آوردن اطلاعات از يک پايگاه اينترنتي مربوط به سيا و دادن اين اطلاعات به ايراني ها توضيحاتي را ارائه کرد.

روزنامه الشرق الاوسط در گزارش کوتاهي نوشت تلويزيون ايران اعترافات جواني را پخش کرد که اذعان کرده است براي واشنگتن جاسوسي مي کرد. تلويزيون رسمي ايران ديروز يکشنبه تصاويري را پخش کرد که در ان يک جوان ايراني الاصل اعتراف کرد براي سازمان جاسوسي امريکا (سيا ) جاسوسي مي کرد .وي اعتراف کرد که در صدد اجراي ماموريتي براي رخنه در وزارت اطلاعات ايران بوده است .
اين جوان که بيست ساله به نظر مي رسيد گفت جاسوس سازمان سيا است و براي نخستين بار در پايگاه هوايي بگرام افغانستان ارتباط با وي برقرار شد.
روزنامه نيويورک تايمز ادعا کرد صحت و سقم اظهارات يک جاسوس ادعا شده امريکا در ايران هنوز مشخص نشده است. اين روزنامه در شماره امروز خود نوشت: تلويزيون دولتي ايران روز يکشنبه تصاوير ويدئويي ازمردي را پخش کرد که گفته مي شود يک جاسوس امريکايي بازداشت شده است که براي نفوذ به سرويس هاي اطلاعاتي ايران فرستاده شده بود. در اين گزارش ويدئويي که بر روي اينترنت نيز قرار داده شد، ان فرد امير ميرزايي حکمتي معرفي شد که يک امريکايي ايراني تبار اهل اريزونا است و ظاهرا حدود سي سال دارد. وي در ان فيلم گفت: پس از فارغ التحصيلي از دبيرستان در سال 2001 به ارتش امريکا پيوست و ضمن خدمت در عراق در زمينه زبانهاي خارجي و جاسوسي اموزش ديد. وي گفت: از سوي سازمان اطلاعات مرکزي امريکا، سيا، در تلاش براي جلب اعتماد مقامات ايراني با ارائه اطلاعات درست وغلط به ان کشور اعزام شد. به وي گفته شده بود اگر اولين ماموريتش موفقيت اميز باشد ماموريت هاي ديگري به وي محول خواهد شد./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار