امام جمعه کرمان گفت: جذابیت، رقابت و شایسته سالاری، سه عنصر خیلی مهم در ذات ورزش هستند که وجود هرسه ضروریست.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در دیدار پاریزی مدیرکل، معاونین و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با وی که به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش انجام شد، گفت: خداوند تبارک و تعالی جسم ما انسان‌ها را طوری خلق کرده است که از آغاز تا پایانش باید، ورزش همراه آن باشد و هرچه از آن فاصله بگیریم هم جسممان آسیب می‌بیند و هم روحمان را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد؛ چون روح سالم در جسم سالم است؛ اگر جسم دچار آسیب شود، روح هم درگیر می‌شود.

او افزود: اولین عنصری که در ورزش خیلی جدی است جذابیت آن است و عنصر دوم ورزش که خیلی مهم است و به آن جهت خاصی می‌دهد رقابت است و درذات ورزش رقابت است.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی تصریح کرد: امروز رقابت تبدیل به قهرمان سازی در منطقه، استان، کشور، در صنوف مختلف و در جهان شده است، به همین دلیل میادین بین المللی قوی و مشخصی درحوزه‌های مختلف و ورزش‌های مختلف طراحی می‌شود که این عنصرِ ورزش را به طور جدی نشان بدهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان بیان داشت: رقابت یک پیامی دارد که همان عنصر سوم ورزش است و مهمترین پیام به نظر من عبارت است از شایسته سالاری به معنی واقعی کلمه که مثل میدان جنگ و جبهه است.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی گفت: در هشت سال دفاع مقدس، قابلیت‌های فرد را می‌دیدند و افراد بر اساس شایسته‌سالاری، در جایگاه‌ها قرار می‌گرفتند؛ چون میدان عملیاتی واقعی مبارزه بود، ورزش هم دقیقا همین است، ورزش باید شایسته سالاری به معنای واقعی کلمه در میدان اتفاق بیفتد و اگر شایسته سالاری به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتد و به توصیه و واسطه اتفاقی بیفتد به ورزش ضربه می‌زند و تمام استعداد و لیاقت ورزش نمی‌تواند خودش را نشان بدهد؛ در نتیجه ورزش آسیب می‌بیند و هر چه واسطه بازی در ورزش کنیم، خلاف طبیعت ورزش عمل کرده ایم و با دست خودمان ضد ورزش عمل کرده ایم.

او افزود: ورزش میدان واسطه نیست؛ دقیقا باید تمام سعی و تلاش یک مربی این باشد، در میدان قوی ترین، لایق‌ترین و شایسته‌ترین را انتخاب کند تا تیمش قوی‌تر باشد و اگر یکی دو درجه شایسته‌سالاری را رعایت نکند به همان اندازه شکست در میدان قطعی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی گفت: جذابیت، رقابت و شایسته سالاری، سه عنصر خیلی مهم هستند؛ اگر جذابیت در ورزش را کم کنیم و کاری کنیم، طرفدارانش کم شود و بی رغبت شود؛ حتماً سبب شکست می‌شویم؛ لذا باید حس رقابت در ورزش وجود داشته باشد و از نظر روانی طوری کار کنیم که تیم ما در مقابل تیم مقابلش که قرار می‌گیرد از لحاظ روحی و روانی مسلط بر میدان ورزش باشد و استرس و دلهره نداشته باشد؛ چون استرس و دلهره توانش را از بین می‌برد و وقتی باورش شود که من می‌توانم شکستش دهم، خیلی انرژی می‌گیرد.

او خطاب به مربیان و دست اندرکاران ورزش افزود: ورزش بحث رقابت هاست و استعداد‌ها با هم رقابت می‌کنند؛ حالا که قرار است استعدادها، ظرفیت‌ها و توان‌ها به جنگ هم بیایند، اراده‌ها خود به خود در مقابل هم جدی قرار می‌گیرد و بستر طبیعی آن اینکه هر که شایسته‌تر هست باید بستر برایش فراهم شود و آن که شایستگی آن کمتر است عقب‌تر قرار گیرد؛ چون اگر این کار نشود شما مربی، شما مسئول و تصمیم گیرنده خودت داری به خودت آسیب می‌رسانی؛ چون نمی‌گذاری آن که شایسته‌تر است جلو برود.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی از مسئولین ورزش خواست، هرچی می‌توانید ورزش را جذاب‌تر کنید و هر چی می‌توانید رقابت را در ورزش جدید ببینید، وقتی رقابت جدی دیده شد، تمام تلاشتان را بکنید آن را که شایسته‌تر است بیاورید تا در رقابت قرار بگیرد، حتی اگر خیلی فاصله کم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.