مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: یکهزار و ۱۰۱ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی امسال برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان اختصاص یافته است.

شیرزاد نجفی گفت: پروژه‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد و نقش مهم و تاثیرگذاری در کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و مقابله با خشکسالی دارد.

وی گفت: پروژه‌های آبخیزداری برای لرستان مهم و ضروری است چراکه تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین و کمبود آب در آینده یکی از چالش‌های اساسی استان خواهد بود.

وی بیان کرد: اکنون فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار و در لرستان به علت کوهستانی بودن، توپوگرافی، شیب بالا و سازند‌های حساس به فرسایش، در برخی از نقاط مانند کوهدشت و پلدختر ۲ برابر میانگین کشوری گزارش شده است.

نجفی گفت: در حال حاضر فرسایش خاک، فرونشست، زمین لغزش، خشکسالی، کمبود و افت آب چاه‌های عمیق در حال گسترش است که با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار، ۵۳۰ متر مکعب آب ذخیره می‌شود و بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک صورت می‌گیرد.

وی افزود:پیشنهاد می‌شود تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها، ادارات و سازمان‌ها که به صورت غیر متعارف از منابع آبی استفاده می‌کنند درصدی از اعتبارات خود را جهت تولید آب و اجرای عملیات آبخیزداری در نظر بگیرند در غیر اینصورت دیری نخواهد پایید که دچار تنش آبی شدید در استان خواهیم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.