دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ نامدار قرن پنجم هجری قمری و پدر نثر فارسی، در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت.

حسین ابراهیمی کُردیانی فرماندار ویژه سبزوار در آیین گشایش این رویداد فرهنگی بین المللی گفت: برگزاری این همایش به صورت مستمر باعث ایجاد یک دیپلماسی فرهنگی در منطقه و به ویژه در کشور‌های فارسی زبان شده است.

او افزود: برپایی این رویداد فرهنگی و ادبی، باعث نزدیکی کشور‌های همسایه شده و جایگاه و نقش ادبیات فارسی در دنیا را بیش از پیش نشان می‌دهد.

فرماندار ویژه سبزوار ادامه داد: ارتباط دانشگاه حکیم سبزواری با دیگر دانشگاه‌ها و نیز با استادان برتر حوزه زبان شناسی در سراسر دنیا، بستری مناسب برای رشد دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شود که علاوه بر افزودن به دانش خویش، در راستای بسط و توسعه زبان و ادبیات فارسی تلاش کنند.

ورود فرهنگ به سیاست باعث تلطیف آن می‌شود

 مهیار علوی مقدم دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت: یکی از درس‌های بیهقی در تاریخ ماندگارش این است که ورود فرهنگ و ادب به حوزه سیاست، باعث تلطیف این حوزه می‌شود.

او افزود: دیپلماسی نثر فارسی و تاریخ بیهقی بسیار زیباست که می‌تواند الگو و سرمشقی باشد که با نگاه فرهنگی به همه حوزه‌های دیگر بنگریم.

دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ادامه داد: تاریخ بیهقی نشان می‌دهد که می‌توان با نگاهی فرهنگی نسل جوان را شناخت و دانشجویان را تغذیه فرهنگی کرد.

 مهیار علوی مقدم بیان کرد: ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که چکیده تمام این مقالات در کتاب «نثر پرنیانی» منتشر می‌شود و ۳۰ مقاله نیز توسط نویسندگان در سه روز برگزاری این همایش ارائه می‌شود.

ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی

 وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل گفت: از دیرباز تاکنون، بیهقی، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندانی بزرگ و توانا را در دامن خود پرورانده است. اندیشمندان و فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخارآفرینی برای زادگاه خود سبزوار و خطه پهناور و فرهنگ‌ باور خراسان و نیز سرزمین ایران شده‌اند.

او افزود: در این میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که خراسان و تمام ایران به وجود او می‌بالند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل ادامه داد: او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخ‌ها است که می‌توان نگاشت.

وحید حدادی اصل بیان کرد: روش تاریخ‌نویسی بیهقی بر پایه شیوه دقیق علمی، حقیقت‌جویی و بهره گرفتن از معیار خردمندی رویداد‌ها استوار شده است و بیهقی در سنجش نیک و بد و رفتار شایست و ناشایستِ حاکمان روزگار، هیچ واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد.

او تصریح کرد: تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته‌های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است و نثر وی نمونه‌ای عالی از متن‌های ادبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار