برداشت ۲۰ تن چای ترش از زمین‌های کشاورزی خوزستان

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ تن چای ترش از زمین‌های کشاورزی خوزستان برداشت شود.

محمد حسنی نسب گفت: برداشت چای ترش از سطح ۳۲هکتار زمین کشاورزی در شهر‌های خرمشهر، کارون اهواز در روز‌های اخیر شروع شده و تا نیمه نخست آبان ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد و امسال برداشت محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۵درصد رشد نشان می‌دهد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان می گوید: متقاضیان ایجاد صنایع تکمیلی محصول چای ترش حمایت می‌شوند.

حسنی نسب گفت: مهمترین چالش توسعه چای ترش فقدان صنایع تبدیلی و فراوری این محصول است و تقریبا همه محصول چای ترش تولید خوزستان برای فراوری به مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.

به گفته او کمبود صنایع تبدیلی و فراوری در استان خوزستان سبب شده بیشتر محصولات باغی استان به خصوص خرما به استان‌های همجوار ارسال شود و باغداران خوزستان سود چندانی از ارزش افزوده محصول، نصیب خود نمی‌کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه گفت:کشت چای ترش، قابلیت خوبی برای توسعه استان دارد و در سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای آموزش کشاورزان، توزیع بذر رایگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و پیگیری تکمیل زنجیره ارزش این محصول از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.

به گفته او با توجه به اینکه گیاه چای ترش جزو گیاهان مقاوم به خشکی است و دارای ارزش اقتصادی بالایی است، در صنایع غذایی، صنعت الیاف، نساجی و چوب استفاده می‌شود.

حسنی نسب می گوید: محصول چای ترش کاربرد وسیع دارویی در درمان بیماری‌های فشار خون، چربی خون، سرطان، بیماری کبد و کلیه دارد و دارای خاصیت آرام بخش و خنک کننده، ضدعفونی کننده و تصفیه کننده می‌باشد، کاسبرگ این گیاه سرشار از آهن، کلسیم، موسیلاژ و آنتوسیانین می‌باشد ضمن آنکه بذر آن حاوی مقدار زیادی پروتئین، پلی ساکاریدها، مواد معدنی، اسید‌های آلی و فیبر می‌باشد و اندام‌های رویشی آن نیز در صنعت دام و طیور به عنوان علوفه مصرف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.