یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: مهمترین مسئله‌ای که باید در بستر‌های اینترنت توجه شود و هنوز غفلت می‌شود، بستر‌های فرهنگی است.

سعید اسلام‌زاده، کارشناس مسائل فرهنگی در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در تعریف عصر اینترنت گفت: دانشمندان هر عرصه‌ای با توجه به ویژگی‌های علم و دانشی که بر روی آن کار می‌کنند، جهان را به دوره‌های مختلف تقسیم می‌کنند. فکر می‌کنم اولین کسی که تقسیم‌بندی این‌چنینی انجام داد، مک‌لوهان بود. 

اسلام‌زاده ادامه داد: مک‌لوهان براساس نوع ارتباط با دیگران، نوع معیشت و نوع ساختار جامعه تقسیم‌بندی را ارائه داد و به سه کهکشان رسید. کهکشان شفاهی بی‌تردید طولانی‌ترین دوره تاریخ تاکنون بوده و نمی‌دانیم تا چه زمانی طول کشیده است. در قرن ۱۵ میلادی هم گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع کرد و وارد کهکشان گوتنبرگ می‌شویم. چند ۱۰۰ سال بعد هم وارد کهکشان مارکنی می‌شویم و جهان وارد امواج می‌شود. 

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در هر تقسیم‌بندی ویژگی‌های مشترک و متفاوت وجود دارد که براساس آن می‌توانیم دانش، هنر، رسانه، سیاست و اقتصاد را بگنجانیم، افزود: در جهانی که با عنوان عصر اینترنت، سایبر یا به تعبیر مک‌لوهان دهکده جهانی می‌شناسیم، نوع زیست ما به ظاهر تغییر نکرده است. یعنی ما همان انسان‌هایی هستیم که از هزاران سال پیش با این فیزیولوژی زندگی می‌کنیم و فقط ابزار زندگی‌مان متفاوت شده است. 

وی توضیح داد: از میانه قرن بیستم رسانه‌ها با امواج  ارتباط برقرار می‌کنند و در نهایت رسانه‌ها با برقراری امواج شبکه‌ای، از کامپیوتر‌های پراکنده به‌هم متصل می‌شوند و عصری به نام اینترنت آغاز می‌شود. در اولین دوره از اینترنت کارکرد نظامی می‌شود که در نهایت در فضا‌های علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اسلام‌زاده با بیان اینکه مهمترین مسئله‌ای که باید در بستر‌های اینترنت توجه شود و هنوز توجه نمی‌شود، بستر‌های فرهنگی است، توضیح داد: حدود سال ۲۰۱۰ بود که یکی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده پوشاک و لوازم ورزشی مبلغ بسیار بالایی را به فیسبوک داد تا عکس‌ها و اطلاعات مردم بخشی از آسیا را در اختیارش بگذارد تا آن‌ها با مطالعه عکس‌ها و فیلم‌ها ذوق و سلیقه آن‌ها را بسنجند و برای آن‌ها کالا تولید کنند. این یعنی فروش اطلاعات. یعنی ویژگی اصلی عصر اینترنت در اهمیت و ارزش اطلاعات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.