شهریار افندیزاده گفت: کنفرانس بینالمللی لجستیک با حضور نمایندگان کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، چین، روسیه، بلاروس و همچنین روسا یا دبیران کل سازمانهای حملونقلی و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورها و نیز شرکتهای حمل و نقلی برگزار شد.
او با اشاره به اینکه کشور تاجیکستان، به عنوان یک مرکز لجستیک قوی در کریدور ترانزیتی شرق-غرب میتواند نقش مهمی را در منطقه ایفا کند، گفت: ترانزیت کالای چین میتواند از مسیر تاجیکستان و از طریق ازبکستان، ترکمنستان به ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود.
وی افزود: همچنین این کالای ترانزیت میتواند در آینده با شرایط مناسب و امن، از مسیر تاجیکستان به افغانستان و ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود، بنابراین ارتباط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان علاوه بر مزایای دیگری که دارد، نقش مهمی برای دو کشور در رابطه با همراه کردن سایر کشورهای در مسیر کالای ترانزیت و همچنین صادرات و واردات دوکشور، نظیر ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان خواهد داشت.
به گفته افندیزاده، در مراسمی که در شهر کولاب تاجیکستان انجام شد اولین قطار ترانزیتی تاجیکستان به ایران از طریق ازبکستان و ترکمنستان با مقصد ترکیه حرکت کرد که میتواند در آینده با انتقال بار ترانزیتی چین از مسیر قزاقستان یا ترکمنستان به سمت اذربایجان، گرجستان به ترکیه و اروپا به مسیر ترانزیتی عبوری از ایران تقویت شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در کنفرانس، به موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیتهای لجستیکی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور تجاری-لجستیکی اشاره شد، کشور ایران در راستای توسعه و گسترش زیرساختهای لجستیکی جمهوری اسلامی ایران اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک، بهکارگیری حمل ونقل چندوجهی، حمایت از ایجاد شرکتهای لجستیکی طرف سوم، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، ساماندهی زنجیرههای تأمین کالا، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی را انجام داده است و این امر میتواند برای افزایش ترانزیت کالا از ایران نقش مهمی را ایفا کند.
افندیزاده افزود: کشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی را برای افزایش ترانزیت کالا از ایران میتوانند داشته باشند، همانطورکه میدانید نخستین اجلاس شش جانبه ترانزیتی وزرا در تهران در ۸ و ۹ اکتبر با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان فرصتی ارزشمند را برای همافزایی و بهرهمندی همه بازیگران عرصه حملونقل، لجستیک و تجارت در منطقه ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در جریان این اجلاس یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقهای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم شده است. همچنین برنقش ترانزیت و حملونقل بینالمللی برای رشد اقتصاد ملی و منطقهای و گسترش تجارت و حمایت کامل از همه کریدورها و مسیرهای موجود و بالقوه که کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی را به/از بازارهای جهانی وصل میکند، تاکید شده است.
او گفت: در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقهای ۶ جانبه ترانزیتی، استفاده مشترک از یک رویکرد یکپارچهتر و هماهنگتر نسبت به کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی موجود و توسعه و ارائه یک مدل مدیریت کریدور شامل پلتفرم لجستیک دیجیتال برای هماهنگی، تسهیل، تنظیم، نظارت و هماهنگی بیشتر جنبههای عملیات ترانزیتی مورد تاکید قرار گرفت.
افندیزاده گفت: در بیانیه پایانی اجلاس مذکور نیز، امکان هدفگذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و پنج کشور دیگر مطرح شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: نیاز است کشور جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی که نقش مهم و کلیدی در مسیر ترانزیتی عبوری از ایران در کریدور شرق- غرب و شمال-جنوب دارند با یک دیپلماسی اقتصادی قوی و مستمر، نسبت به تعمیق مناسبات بصورت دو جانبه و چند جانبه با آنها، اقدام کند تا بتواند از ظرفیت شبکه ترانزیت خود با اتکا بر توانمدیها و سایر امکانات استفاده بهینه کند.