نخستین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی سپری شد که استقبال از برخی فیلمهای داستانی بخش مسابقه ملی سینمای ایران،باعث شد سالنی مضاعف برای نمایش آن ها در نظر گرفته شود و مخاطبان به تماشای آنها بنشینند. حضور فیلمسازانی از تهران وشهرستانها از دیگر نکاتی بود که در طول روز نخست دیده میشد.
جشنواره فیلم کوتاه تهران اما شاهد حضور برخی مسئولان سینمایی هم بود؛ حبیب ایلبیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمانسینمایی، مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و... از جمله مهمانان روز نخست بودند که ضمن بازدید از اینرویداد و دیدار با مهدی آذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به ارایه نکاتی درباره چند و چون این رویداد پرداختند.
برگزاری دو کارگاه آموزشی اما از دیگر نکات روز اول برگزاری این رویداد بود.
فیلمساز باید بداند روح جمعی باهوش است
بهروز افخمی که برای تدریس فیلمنامه پا به این جشنواره گذاشته بود درباره اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: «این مهم است کهموضوعی که نزدیک به ۱۵۰ صفحه کتاب را دربرمیگیرد، آیا در دو صفحه هم میتواند اجرا شود یا خیر؟ اگر بشود باید این کار را کردچون مخاطب با پرده بزرگ رو به رو است. باید بدانید که در فضای سینما با مخاطب آگاهی روبهرو هستید که هوش بالایی دارد و درتاریکی به پرده سینما نگاه میکند؛ توجه مخاطب به فیلم است و اگر فیلم خسته کننده باشد و یا نکته اضافی داشته باشد مخاطب بهسرعت متوجه میشود. غفلت از همین نکته باعث شده است کار بسیاری از فیلمسازان ضعیف باشد و دلیل آنکه این روزها سینما به مرگخود نزدیک میشود همین است. در سینما مخاطب با حس گروهی که روح جمعی هم نامیده میشود روبهرو است و این موضوع کاملاً درسینما احساس میشود. زمانی که جمعیت انسانی دور هم جمع میشوند چیزی بیش از روح جمعی ظاهر میشود که در استادیومهاقابل تشخیص است. برخی این روح جمعی را مهیب میدانند چرا که چنین جمعیتی قدرتمند است و ممکن است از او کارهای بزرگی سربزند؛ روح جمعی بسیار باهوش است و فیلمساز باید همواره این نکته را در ذهن داشته باشد.»
سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم
رسول صدرعاملی هم از دیگر سینماگرانی بود که برای برگزاری کارگاه حاضر شد، او در این کارگاه به آموزش «تجربهگرایی در ژانر» پرداخت که در بخشی از صحبتهای او آمده بود: «اگر ژانر را نشناسیم هیچگاه فیلمساز خوبی نخواهیم شد، مانند استاد ادبیاتی کهحافظ و سعدی را نشناسد و بعد بخواهد شعری بسراید. در فیلمسازی نیز باید بدانیم قصه پردازی یعنی چه و تمامی اساس و بنیادفیلمسازی چه تعریفی دارند. همچنین باید افراد تحسین شده این حوزه را به خوبی بشناسیم و آثار آنها ببینیم تا بتوانیم به جهان بینیفارغ از دنیای هر فیلمساز دیگری برسیم و به نوعی سینمای منحصربه فرد خود را خلق کنیم. ما باید در ابتدا ژانر را بشناسیم و بعدسراغ دگرگونی آن برویم تا بتوانیم اثری هنری خلق کنیم. باید امپرسیونیسم را بشناسیم تا بتوانیم در سینما ساختارشکن باشیم و ایندانش و دانایی به ما کمک میکند تا نوآور و به نوع واقعی فیلمساز باشیم.»
صدرعاملی البته اشاره ای هم به وضعیت این روزهای جامعه کرد و گفت: هرچند که افرادی زیادی میخواستند من در این رویداد حضورنداشته باشم اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم میدانم و به آن معتقد هستم.
او همچنین تاکید کرد: امیدوارم که حاکمیت این مملکت به یک آگاهی و دانایی درستی از مردم و خواستههای آنها برسد.
این رویداد همچنین در روز اول برگزاری خود با برگزاری یک کارگاه پیچینگ فیلم اولی ها با حضور سیامک سلیمانی میزبان متقاضیانساخت فیلم اول بود.
نمایشگاه تخصصی «کتاب و سینما» نیز با ارائه تخفیف دار کتب تخصصی سینمایی میزبان هنرمندان و هنرجویان است. درنمایشگاه و فروشگاه عکس «ایران من» نیز آثاری از عکاسان سراسر کشور با محوریت موضوع آداب و رسوم ایرانی عرضه شده است.