مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: تنها ۲۰ درصد زرشک در استان فرآوری می‌شود.

شریعتی گفت: ۹۸ رصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما خام فروشی زرشک بر فرآوری آن غلبه می‌کند.

او افزود: تنها ۲۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد زرشک در خود استان فرآوری می‌شود و ۴۰ درصد نیز در قالب بسته بندی‌هایی که غالبأ شکیل و مشتری پسند نیستند به فروش می‌رسد.

شریعتی عنوان کرد: ۴۰ درصد دیگر زرشک به صورت فله‌ای از استان خارج می‌شود در حالی که می‌توان با فرآوری آن کمک بزرگی به فروش و شناساندن آن به مردم ایران و جهان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: آمار دقیقی از صادرات زرشک در دست نیست، اما آمارهای موجود نشان می دهد ۱۰ درصد زرشک صادر می‌شود.

او تصریح کرد: هم اکنون ۸ واحد فرآوری زرشک در استان مجوز فعالیت دارند که تنها ۳ تا از آن‌ها با ظرفیت واقعی خودشان فعالیت می‌کنند و الباقی زیر ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت هستند.

شریعتی گفت: همچنین با شرکت‌های دانش بنیان در استان در ارتباطیم که یک شرکت در حوزه تجهیزات فرآوری زرشک و یک شرکت در حوزه چگونگی فرآوری زرشک در حال تحقیق و فعالیت است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: فعالیت شرکت‌ها در زمینه فرآوری زرشک ادامه دارد. به طور مثال یک شرکت روی ساخت نوشابه انرژی زا بر پایه زرشک، یک شرکت روی ساخت ترشی زرشک و شرکتی دیگر روی ساخت مارمالاد زرشک در حال آزمایش و فعالیت است.

او گفت: فرآوری زرشک و شناخت بازار هدف از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد سود در بازار زرشک استان به نفع کشاورزان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.