مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: تنها ۲۰ درصد زرشک در استان فرآوری می‌شود.

شریعتی گفت: ۹۸ رصد زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما خام فروشی زرشک بر فرآوری آن غلبه می‌کند.

او افزود: تنها ۲۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد زرشک در خود استان فرآوری می‌شود و ۴۰ درصد نیز در قالب بسته بندی‌هایی که غالبأ شکیل و مشتری پسند نیستند به فروش می‌رسد.

شریعتی عنوان کرد: ۴۰ درصد دیگر زرشک به صورت فله‌ای از استان خارج می‌شود در حالی که می‌توان با فرآوری آن کمک بزرگی به فروش و شناساندن آن به مردم ایران و جهان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: آمار دقیقی از صادرات زرشک در دست نیست، اما آمارهای موجود نشان می دهد ۱۰ درصد زرشک صادر می‌شود.

او تصریح کرد: هم اکنون ۸ واحد فرآوری زرشک در استان مجوز فعالیت دارند که تنها ۳ تا از آن‌ها با ظرفیت واقعی خودشان فعالیت می‌کنند و الباقی زیر ظرفیت واقعی خود در حال فعالیت هستند.

شریعتی گفت: همچنین با شرکت‌های دانش بنیان در استان در ارتباطیم که یک شرکت در حوزه تجهیزات فرآوری زرشک و یک شرکت در حوزه چگونگی فرآوری زرشک در حال تحقیق و فعالیت است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: فعالیت شرکت‌ها در زمینه فرآوری زرشک ادامه دارد. به طور مثال یک شرکت روی ساخت نوشابه انرژی زا بر پایه زرشک، یک شرکت روی ساخت ترشی زرشک و شرکتی دیگر روی ساخت مارمالاد زرشک در حال آزمایش و فعالیت است.

او گفت: فرآوری زرشک و شناخت بازار هدف از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد سود در بازار زرشک استان به نفع کشاورزان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار