در ۲ هفته اخیر میزان موارد عفونت‌های تنفسی و مراجعان سرپایی به ویژه گروه سنی کودکان به اورژانس بیمارستان‌های همدان شیب تند و افزایشی داشته است.

محمدمهدی مجذوبی,رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ابتدا بر این باور بودیم که با موج جدید شیوع ویروس کرونا مواجه ایم، اما بررسی‌های اولیه نشان داد با همه گیری آنفلوآنزا مواجه هستیم.

او گفت: سیر همه گیری آنفلوآنزا اینگونه است که اول کودکان را درگیر سپس افراد بالغ را مبتلا کرده و در گام نخست میزان مراجعان سرپایی سپس بستری‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکماه پیش میزان مراجعه سرپایی به اورژانس‌ها بیمارستان‌ها با علائم مشکوک تنفسی ۴۷۴ نفر در طول ۲۴ ساعت بود که با حدود ۲.۵ برابر افزایش به یک هزار و ۲۷۰ نفر رسیده است.

مجذوبی گفت: نحوه پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفلوآنزا و کرونا یکسان است و باید مواردی نظیر شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک به خصوص در فضای بسته، حضور نیافتن در اماکن‌های شلوغ و تزریق واکسن جدی گرفته شود.

او گفت: کسانی که علایم تنفسی مشکوک به کرونا دارند باید پس از گذشت ۲ هفته از بروز بیماری و بهبودی کامل نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا به همه گروه جمعیتی توصیه نمی‌شود و اولویت تزریق این واکسن با کارکنان بیمارستان و اورژانس سپس افراد دارای بیماری‌های خاص، نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به اچ آی وی ایدز، بیماران پیوندی، افراد چاق و افراد بالای ۶۵ سال است.

مجذوبی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بانوان باردار در هر ماه از بارداری نه تنها عوارضی ندارد بلکه بر ضرورت تزریق این واکسن تاکید شده است.

او گفت: این ویروس آنفلوآنزا بیشتر از نوع H ۳ N ۲ و به صورت محدود H ۱ N ۱ است و احتمال می‌رود تا یکماه آینده به سیر افزایشی و پیک آنفلوآنزا، سپس پایداری ویروس و در نهایت روند نزولی برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۶ کودک اواخر شهریور امسال به علت ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری بودند که هم این با رشدی چشمگیری به ۵۴ نفر رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.