معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: هشت منطقه شهری پرجمعیت استان اصفهان با خطر بالای وقوع سیلاب در زمان بارش‌های شدید روبه روست.

ابوطالب امینی گفت: شهر‌های کاشان، فولادشهر، شهر جدید بهارستان، سپاهان‌شهر، گلشهر گلپایگان، مسکن مهر نطنز و مسکن مهر گلپایگان به دلیل تراکم بالای جمعیت با خطر زیادی در زمان سیلاب مواجهند.

او افزود: بی تردید کاهش خطر در این مناطق نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری و ایمن سازی است تا در صورت بارندگی شدید بتوان سیلاب‌ها را مهار کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به اهمیت انجام مطالعات در این مناطق اضافه کرد: مطالعات دقیق بهترین راهکار را به متولیان خواهد داد و میزان خطرات احتمالی را تشریح خواهد کرد.

امینی ادامه داد: پیش از بروز حوادث ناگوار باید راهکاری برای این مناطق یافت و تخصیص اعتبارات مرتبط برای اجرای طرح‌های کنترل و مهار سیلاب در این نواحی باید با جدیت دنبال شود.

او تصریح کرد: هماهنگی و همکاری مسئولان شهری و استانی به‌ویژه با محوریت فرمانداران این مناطق ضروریست، فرمانداران با تشکیل جلسات و استفاده از خرد جمعی نهاد‌های ذیربط می‌توانند برای این موضوع اقدامات مثبتی انجام دهند.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار