حمیدی گفت: اولویت بندی طرح‌های گردشگری برای جذب سرمایه گذار و توریست از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت در مدیریت تالاب زریوار خواهد بود.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان در دومین کمیته شهرستانی مدیریت جامع تالاب زریوار در فرمانداری شهرستان مریوان، گفت:  تالاب بین المللی زریوار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی راهبردی در شهرستان مریوان میتواند اثرات مختلف و متفاوتی از جنبه‌های گردشگری گوناگون مثل توریستی و تفریحی، ماهیگیری تفریحی، ورزشی و ... که میتواند بر بهبود معیشتی مردم تأثیرگذار باشد.

اقبال حمیدی افزود: با اولویت بندی طرح‌های گردشگری و توریستی با استفاده از پتانسیل‌های صندوق ملی محیط زیست و اجرای طرح جامع گردشگری زیر ساخت مناسبی را برای جذب سرمایه گذار و جذب توریست در مریوان از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت در مدیریت تالاب خواهد بود.

او در ادامه به تهدید‌ها و چالش‌های زریبار از جمله تردد کامیون‌ها و تانکر‌های حامل مواد نفتی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج، استفاده غیرمجاز فاضلاب روستا‌های ضلع غربی تالاب برای کشاورزی، فعالیت‌های غیرقانونی در مجموعه گردشگری و حوضه تالاب توسط بعضی ارگان‌های و عدم تملک اراضی حریم تالاب توسط محیط زیست و اختلاف آن با مالکان عرفی در زریوار اشاره کرد.

 سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در ساماندهی و جلوگیری ازبحث ساخت و ساز غیرمجاز، کشاورزی و پیشرفت بافت مسکونی در حوزه دریاچه زریوار تاکید کرد.

فرماندار مریوان نیز در این کمیته خاطرنشان کرد: لازم است به صورت اولویت بندی نسبت به رفع موانع اقدام کرد و این کمیته به عنوان کمیته کارشناسی در حوضه زریوار به صورت ماهانه جهت رفع مشکلات و تهدیدات تالاب و اجرای برنامه مدیریت برگزار و فرمانداری مریوان در این امر مهم پیش قدم خواهد بود.

اسماعیل احمدی به مشکلات مربوط به آتش سوزی نیزار‌ها اشاره کرد و یادآور شد: نبود بالگرد در استان به منظور اطفای حریق نیزار‌ها و جنگل‌های غرب استان از مهمترین مواردی است که نیاز به پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور دارد، و هماهنگی با استان‌های مجاور برای استفاده از بالگرد آن در اطفای حریق زمان‌بر بوده و غالباَ منتج به نتیجه نبوده است.

دادستان شهرستان مریوان تصریح کرد: لازم است حریم و بستر تالاب در اختیار این کمیته قرار گیرد و در مواردی که نیاز است؛ کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای نسبت به بازبینی و اصلاح آن اقدام نمایند تا ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در بحث تخریب و تصرف و تغییر کاربری مرتفع و از زمین خواری در این حوضه جلوگیری شود.

 کریمی در خصوص پایش همیشگی و مستمر تالاب به ویژه در بحث آتش سوزی‌ها گفت: به تهیه و استفاده از دستگاه‌های نوین حفاظتی از جمله پهپاد برای شناسایی محل‌های دسترسی برای اطفاء حریق و سنسور‌های هوشمند برای تشخیص آتش سوزی و پایش تالاب استفاده شود و در همکاری جدی همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه مدیریت جامع و تشکیل کمیته مشترک برای گشت و کنترل جهت جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و تخریب و تصرف لازم و ضروری است.

درپایان گشت مشترک روزانه توسط ادارات منابع آب، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در محدوده تالاب جهت شناسایی تخلفات و ارائه گزارش به دادستانی مریوان، اطلاع رسانی شهرداری مریوان در رسانه ها، جهت قطع درختان گونه غیر بومی و مهاجم پائولونیا و جایگزینی با درختان بومی و ترمیم پیاده راه قبل از شروع فصل سرد سال، جمع آوری ایستگاه پمپاژ آب از پهنه آبی و تامین آب از منابع دیگر برای فضای سبز توسط شهرداری، و تنویر افکار عمومی با استفاده از رسانه‌ها در خصوص آتش سوزی تالاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست از مهمترین مصوبات این کمیته بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.