معاون سلامت دامپزشکی کرمانشاه گفت : از بهره‌برداران در حوزه صنعتی و پرورش دهندگان مرغ مادر و تخمگذار و واحد‌های گوشتی و پرورش دهندگان بوقلمون و سایر ماکیان می‌خواهیم زمانی که تلفات غیرمتعارفی در گله اتفاق افتاد بدون فوت وقت حتما به دامپزشکی و یا سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به بیمارای‌های شایعه در فصل پاییز و زمستان برای دام و طیور، گفت : با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال بحث بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان مطرح است.

وی یادآور شد: این بیمار ویروسی است که چهار تیپ دارد و تیپ A آن بین پرندگان و پستانداران به خصوص انسان‌ها مشترک است؛ این ویروس حاد در ماکیان بومی ۱۰۰درصد واگیر و تلفاتی به جا می‌گذارد، بنابراین این بیماری از نظر اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است در صورت بروز، واحد‌های سنتی و صنعتی استان و به تبع آن صنعت طیور کشور را به چالش می‌کشاند.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه در توضیح چگونگی انتقال بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، خاطرنشان کرد: انتشار آن از طریق هوای بازدمی و ترشحات دفعی پرنده آلوده، ارتباط مستیقم با دیگر پرندگان را آلوده کند و با علائمی همچون پژمردگی و ژولیده شدن پرها، کاهش مصرف غذا و آب، کاهش تولیدات به ویژه در مرغ‌های تخمگذار و خونریزی در نواحی بدون پر (ساق پا) و افزایش تلفات خود را نشان می‌دهد.

وی از بهره‌برداران در حوزه صنعتی و پرورش دهندگان مرغ مادر و تخمگذار و واحد‌های گوشتی و پرورش دهندگان بوقلمون و سایر ماکیان خواست، زمانی که تلفات غیرمتعارفی در گله اتفاق می‌افتد بدون فوت وقت حتما به دامپزشکی و یا سامانه ۱۵۱۲ گزارش دهند.

یارویسی افزود: روستاییانی که از طیور بومی نگهداری می‌کنند هم مراقب باشند و چنانچه تلفاتی از طیور را در کنار تالاب‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها مشاهده کردند تحت هیچ شرایطی با آن‌ها تماس نداشته باشند، چون امکان انتقال بیماری از این طریق وجود دارد.

وی در حوزه دام و نشخوارکنندگان، اضافه کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم در فصل سرد سال است که دام‌ها نشخوارکننده اعم از دام سبک و سنگین (گاو، گوسفند، گوساله، بره و بزغاله) را درگیر می‌کند.

این مسؤول افزود: دامداران حتما چهارماه یک‌بار با استفاده از واکسن دام‌های خود را ایمن کنند، چون در صورت بروز تلفات به خصوص برای دام‌های جوان، خسارت اقتصادی سنگینی را در بر دارد.

یارویسی با اشاره به واکسیناسیون رایگان از سوی دامپزشکی، گفت: تاکنون در فاز اول حدود ۷۰ هزار دام سنگین و یک‌میلیون و ۵۰۰ دام سبک روستاییان و عشایر استان واکسینه شده و در فاز دوم دام‌ها به صورت ۱۰۰درصدی ایمن خواهند شد.

وی به دامداران واحد‌های صنعتی اعم از سبک و سنگین توصیه کرد: خود نسبت به تهیه واکسن اقدام و دام‌های خود را ایمن کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.