شهردار رشت گفت: فرآیند مرمت و بازسازی عمارت‌های تاریخی این شهر در دست اجرا است.

سید امیرحسین علوی گفت: مرمت عمارت‌های تاریخی شهر رشت شامل ساختمان‌های ساعت، میرزا خلیل رفیع و آذربانی توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، أخذ پیمانکاران مجرب و تأمین اعتبارات لازم در دست اجرا است.

او افزود: فرآیند مرمت و بازسازی عمارت میرزا خلیل رفیع از ماه گذشته توسط پیمانکار آغاز شده و قرار است در گام اول، مرمت بام شامل تعویض خرپا‌های آسیب دیده ابرو‌ها و سفالچینی انجام گیرد.

به گفته شهردار رشت، مرمت دیوار‌های محوطه و عملیات دفع رطوبت از این ساختمان نیز در دستور کار قرار دارد که فاز اول مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع ۹ ماه به طول می‌انجامد و پس از این فاز سایر عملیات مرمت شامل مرمت در و پنجرها، نما، محوطه سازی و تأسیسات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علوی گفت: عمارت آذربانی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران قاجار است و لمبه‌ها و ابرو‌های سمت معبر پیاده راه آن خطر آفرین بوده و نیاز به اصلاح و مرمت داشت که شهرداری رشت نسبت به أخذ پیمانکار اقدام کرد.

او افزود: بعد از اصلاح بام عمارت آذربانی، فرآیند جداره سازی و نورپردازی آن نیز عملیاتی خواهد شد.

شهردار رشت تصریح کرد: ساختمان ساعت سومین عمارت تاریخی در حال مرمت و بازسازی رشت است که در این خصوص نیز سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان فاز نخست مرمت بام و مقاوم سازی دیوار‌ها به شیوه سنتی را در دست اقدام دارد.

مرمت و بازسازی عمارت‌های تاریخی رشت

به گفته علوی، بعد از اتمام فاز اول آن در آذر ماه، فاز دوم بازسازی شامل مرمت نما و دفع رطوبت و تأسیسات اجرایی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.