یک مدرس تخصصی ریاضی با اشاره به بروز پاندمی کرونا و ضرورت شکلگیری شیوههای نوین تدریس یادگیری عمیق ریاضی با روش تدریس 3PPP را ویژه دانشآموزان نسل Z یا همان دانشآموزان نسل دیجیتالیزیشن دانست و گفت: در برخی مراکز آموزشی همزمان و موازی با شکلگیری دنیای دیجیتال (متاورس) ریاضیات را هم به کمک بستههای آموزشی به دانشآموزان و حتی معلمان جوان سراسر دنیا آموزش میدهند.
دکتر سامان سلامیان، مدرس تخصصی ریاضی، با تأکید بر ضرورت تغییر شیوه آموزش در دنیای پیشرفته کنونی و سرعت زیاد تولید اطلاعات اظهار کرد: در این عصر نقش آموزش غیر حضوری (برخط یا آنلاین) بسیار پررنگتر شده است؛ به گونهای که در پاندمی کرونا این موضوع به یک مسئله جهانی تبدیل و بستری فراهم شد تا مخاطب و معلم درگیر مرزها، کلاسها و محدودیتها نباشند. از اینرو هماکنون برخی مراکز آموزشی به آموزش هیبریدی (ترکیبی) روی آوردهاند.
یادگیری معکوس از اقدامات تدریس ریاضیات به شیوه هیبریدی است
وی با بیان اینکه یادگیری معکوس (Flipped learning for math instruction) یکی از این اقدامات در تدریس ریاضیات است، افزود: در این روش دانشآموز به کمک محتوای آموزشی ویدئویی و جزوات درسی، نظیر یک کلاس درس واقعی میآموزد و فرصت طلایی حضور وی در کلاس درس و در کنار معلم صرف رفع اشکال و حل مسئلههای دشوارتر میشود.
این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان اینکه امروزه و با وجود اینترنت و جستوجویی ساده میتوان به این آموزشهای ویدئویی حرفهای ریاضیات از دبستان تا کنکور دست یافت، گفت: در این شیوه آموزش امکان به روزرسانی بههنگام همه مطالب آموزشی هم وجود دارد.
دکتر سلامیان با بیان اینکه پاندمی کرونا به بشر ثابت کرد که دیگر فاصلهها و مرزها معنایی ندارند و این شیوه آموزش برای همه فارسیزبانان در سراسر دنیا قابل استفاده است، در ادامه خاطرنشان کرد: هماکنون ایران مهاجران فراوانی در کانادا، استرالیا و اروپا دارد که میتوانند به این روش ریاضیات را به زبان مادری بیاموزند.
واقعی یاد دادن نحوه یادگیری ریاضی به مخاطب از رسالتهای مهم یک معلم ریاضی است
وی از رسالتهای مهم یک معلم ریاضی واقعی، یاد دادن نحوه یادگیری ریاضی به مخاطب را برشمرد و افزود: وظیفه هر انسان در دنیای امروز یادگیریِ یادگیری (Learn , how to learn) است.
این مدرس تخصصی ریاضیات با تأکید مجدد بر شیوههای نوین آموزش ریاضی متناسب با شرایط روز و مبتنی بر ویدئوهای آموزشی تصریح کرد: در این شیوه آموزشی ابداعی Play, pause, practice دانشآموز فیلم آموزشی را Play میکند. پس از حل مسئله آن را Pause و با دست خط خود در جزوه آموزشی مسئله را حل و تمرین میکند تا مسئله در ذهنش تثبیت شود. با این شیوه آموزش دانشآموزان در اقصی نقاط کشور و جهان بدون مواجهه با مشکلاتی چون ترافیک و اتلاف وقتهای بین کلاسی با سرعت بیشتری ریاضی را میآموزند.
علوم پایهای نظیر ریاضی میتوانند بهطور غیر مستقیم ذهن انسان را پرورش دهند
دکتر سلامیان در بخش دیگری از سخنانش درباره ماهیت درس ریاضی توضیح داد: درک ریاضی و منطق از ویژگیهای بارز انسان (وجه تمایز انسان و حیوان) است. علوم پایه نظیر ریاضی میتوانند بهطور غیر مستقیم در پرورش ذهنی انسان موثر باشند. بهعبارتی یادگیری ریاضی میتواند در ساختار مغز اثر بگذارد و تفکر ریاضی وسیله قدرتمندی برای حل مسائل روزمره زندگی و اختراعات بشری باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: منظور از تفکر ریاضی به هیچ وجه به معنای محاسبات ریاضی و خود ریاضی نیست. بهعنوان مثال شخصی که برای ساختن یک اتاق و طراحی معماری آن جهت نورگیری ابعاد پنجره، فن فرش کف اتاق، گچکاری، نازککاری، نقاشی و ترکیب رنگها، نورپردازی و تزئینات داخلی به آن فکر میکند و تقدم و تأخر انجام این کارها را بر روی کاغذ یا در ذهن خود برنامهریزی میکند، تفکر ریاضی خود را به کار گرفته است.
این مدرس تخصصی ریاضیات با بیان اینکه افزایش توانمندی در ریاضیات و شاخههای آن نظیر هندسه و مثلثات میتواند دید شخص را به جهان اطرافش متفاوت بکند، گفت: پرسشی که اغلب دانشآموزان درباره فایده ریاضی خواندن میپرسند؛ این است که این درسها در زندگی آینده به چه کاری میآید؟ بهعنوان مثال مشتق و انتگرال چه کمکی در زندگی روزمره به ما میکند؟ برای پاسخ به این پرسش باید دانست که حل یک مسئله هندسه یا ریاضی تأثیر غیرمستقیم و خطی در حل مسائل زندگی دارد. اینکه انجام کاری را از کجا آغاز کنیم و از دادههای مسئله و داشتههایمان چگونه استفاده کنیم تا ایدهای را به پدیدهای تبدیل یا شئی را ساخته یا خلق کنیم، همگی بر اثر حل مسائل ریاضی حاصل میشود.
برتری بسیاری از مخترعان و پزشکان نامدار برگرفته از تفکر ریاضی و هندسه است
دکتر سلامیان ادامه داد: اکثر مخترعان نامدار در ریاضیات و هندسه، سرآمد بودهاند، حتی جراحان پلاستیک و زیبایی که نتیجه کار آنها رضایتبخش است کار خود را نتیجه تفکر هندسی و تجسم فضایی و برتری خود در ریاضیات و هندسه میدانند.
وی یادآور شد: مراکز تخصصی آموزش ریاضیات همواره میکوشند هنر حل مسئله را به روش حل مسئله یا بهعبارتی به کمک حل مسئله به فراگیر آموزش دهند. به این معنا که فراگیر با شکاندن یک مسئله دشوار به ریز مسئلههای سادهتر بتواند مسئله جدید را حل کند. مدرسان ریاضی با حل مسئلههای مادر در ابتدا طرز صحیح برخورد با آنها را به مخاطب آموزش میدهند تا مخاطب بتواند هر مسئله جدید دیگری را به کمک مسئلههای مادر قبلی حل کند.