پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد ، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۹۶ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۸۱ خدمت در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی دولت تعریف شده که مجموع خدمات ۱۲ دستگاه است. مانند دیگر وزارتخانهها هم بخشی از مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها انجام خواهد شد. از بین دستگاههای تابعه این وزارتخانه، ۱۰ مورد مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند. اما اگر سری به این پنجره بزنیم و به بخش مربوط به وزارت صمت مراجعه کنیم، تنها دو گزینه قابل مشاهده است که یکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و در گزینه دیگر هم سامانه جامع تجارت ایران قرار گرفته است.
این دو سامانه خدمات زیادی دارند، اما خدمات دیگری هم مثل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی هستند که هنوز در بخش مربوط به وزارت صمت در پنجره دیده نمیشوند. از طرفی وزارت صمت پنجره واحد خدمات خود را به نشانی khedmat.mimt.gov.ir راه اندازی کرده، اما از اتصال این سامانه هم به پنجره ملی خدمات خبری نیست.
در نهمین دوره ارزیابی توسعه الکترونیک که مربوط به خرداد ماه است، این وزارتخانه عملکرد چشمگیری نداشت و به نظر میرسد روند اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در وزارت صمت به کندی پیش میرود.