دکتر حسین بلندی در نشست خبری که به مناسبت آغاز سی و یکمین سالروز تأسیس این دانشگاه برگزار شد، گفت: هرچند تمامی درخواستها برای راهاندازی مراکز آموزش عالی علمی کاربردی قابل بررسی است لیکن اولویت با واحدهای متقاضی است که تضمینهای لازم برای اشتغال پذیری دانش آموختگان ارائه دهند. فرآیندهای مرتبط با این موضوع درحال تدوین است.
متناسب سازی ملاکهای جذب و نگهداشت مدرسان دورههای عالی علمیکاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بازنگری و متناسب سازی ملاکهای جذب و نگهداشت مدرسان منطق با ماهیت آموزشهای عالی علی کاربردی گفت: در یک بازه زمانی با محور قراردادن دانش نظری و بدون در نظر گرفتن مهارتها و توانمندیهای تخصصی مرتبط با تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به پایش بیش از ۹۹ هزار مجوز تدریس اقدام شد که این امر موجب حذف تعداد قابل توجهی از مدرسان واجد شرایط شد.
وی تصریح کرد: به زودی فراخوان جذب حدود ۱۵۰۰ نفر مدرس براساس نیازسنجی توسعه دورههای عالی علمی کاربردی در سراسر کشور آغاز میشود.
امکان ادامه تحصیل همزمان در دانشگاه جامع علمیکاربردی و دانشگاههای نظری
بلندی در ادامه به طرح جدید این دانشگاه اشاره کرد که براساس آن دانشجویان در ترمهای هفتم و هشم دورههای کارشناسی پیوسته دانشگاههای نظری طی دو نیمسال همزمان پودمان تخصصی رشته مورد علاقه خود را در محیط کار مرتبط طی میکنند و با تجربه یکساله کاری فارغ التحصیل میشوند.
وی در تشریح این الگو اظهار داشت: دانشجویان سایر دانشگاهها میتوانند پس از گذراندن ۶۰ واحد، ۳۶ واحد را در دانشگاه جامع علمی کاربردی در شغل و تخصص مورد علاقه خود طی نمایند و با دو مدرک کارشناسی پیوسته و ناپیوسته فارغ التحصیل شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، اجرای طرح همزمانی تحصیل دانشجویان سایر زیرنظامهای آموزش عالی در دورههای علمیکاربردی و راهاندازی پودمانهای تخصصی تکمیلی را از جمله راهکارهای تقویت توان اشتغالپذیری دانشجویان دانست.
خلاء ۱۴۰ هزار شغل به دلیل تعطیلی مراکز وابسته به دستگاههای اجرایی دانشگاه جامع علمی کاربردی
بلندی در ادامه به تعطیلی ۳۱۰ مرکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی اشاره کرد و گفت: تعطیلی این مراکز کاهش پذیرش ۲۰۰ هزار نفری دانشجو در این دانشگاه و به تبع آن حذف فرصت ایجاد ۱۴۰ هزار شغل را به دنبال داشته، در حالی که هدف از تاسیس این دانشگاه رفع نیازهای آموزشی بازار کار بوده است.
وی با طرح این موضوع که مراکز آموزش علمیکاربردی مجری دورههای این دانشگاه هستند و مستقلا مدرک تحصیلی صادر نمیکنند، نقش نظارتی دانشگاه بر تمامی فرآیندهای آموزشی را تشریح کرد.
بلندی با اشاره به سابقه تشکیل شورای صلاحیت حرفهای دانشگاه پیش از شکل گیری قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای بر نقش آموزش عالی در راهبری سنجش صلاحیت حرفهای از سطح ۴ به بالا تاکید کرد و افزود: با تشکیل شورای مهارت افزایی در وزارت علوم تعامل بسیار خوبی برقرار شده و به سمت هم افزایی هستیم. اکنون وزیر علوم نیز موضوع مهارت و اشتغال را برای تسهیل ورود فارغ التحصیلان به بازار کار پیگیری میکند.
بازنگری ۱۰۴ برنامه درسی علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی همچنین پیرامون برنامههای درسی دانشگاه افزود: با وجود اینکه در دوره کرونا بیش از هزار شغل از بین رفته و هزار شغل جدید به وجود آمده، علیرغم وجود ظرفیت لازم در دانشگاه متاسفانه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی طی سالهای پیشین عملا فعال نبوده است.
وی با اشاره به تعداد مشاغل موجود در دنیا و ایران افزود: در حال حاضر این دانشگاه برای حدود ۱۰۰۰ شغل برنامه درسی تدوین کرده است.
بلندی درخصوص اقدامات مدیریتی خود در حوزه برنامهریزی درسی تصریح کرد: طی این مدت، ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه تصویب شده و از مجموع ۳۲۰ برنامه درسی نیازمند بازنگری برنامهریزی برای بازنگری ۱۰۴ عنوان در سال جاری صورت پذیرفته است.
طرح هوشمندسازی دانشگاه جامع علمیکاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی با اشاره به برنامهریزی برای بازبینی و بهینهسازی فرآیندهای این دانشگاه گفت: گام نخست هوشمندسازی فرآیندها آغاز شده است که در صورت تحقق در انجام این شیوه پیشگام خواهیم بود.
اجرای طرح دستیار فناوری در دانشگاه جامع علمیکاربردی
بلندی ضمن تشریح برنامههای خود در تقویت و تکمیل زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه، به مشارکت فعال در طرح دستیار فناوری افزود: ۳۳ تفاهم نامه در سطح کشور با پارکهای علم و فناوری منعقد شده و به دنبال ایجاد پیوند بین این طرح و کارورزی دانشجویان این دانشگاه نیز هستیم.
وی از ایجاد حداقل یک خانه خلاق در هر استان به منظور اجرای سند ملی فناوریهای فرهنگی، نرم و سخت خبر داد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در برنامه ما حضور ۵۰ مرکز بین المللی است، گفت: تاکنون ۳ مرکز در حال طی مراحل قانونی برای بینالمللی شدن هستند.
وی با اشاره به جذب ۴۵ هزار دانشجو در بهمنماه سال ۱۴۰۰ از پذیرش ۱۲۲ هزار دانشجو در مهرماه سال جاری خبر داد.
بلندی همچنین با اشاره مسائل فرهنگی افزود: برنامه فرهنگی جدی برای دانشجویان علمی کاربردی نیاز داریم که خروجی آن خودباوری و وجدان کاری باشد.
وی در ادامه گفت: طی هشت ماه گذشته طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی و توسعه دورههای علمی کاربردی انجام شده و ما به طور دقیق میدانیم نیاز آموزشی بازار کار هر شهری چیست و چه کاری باید انجام دهیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به ضرورت و اهمیت آموزش مهارتی برای رفع نیازهای کشور توسط این بخش خواستار حمایت بیشتر از اجرای دورههای علمیکاربردی شد.