وزارت دفاع ژاپن پرتاب موشکی کره شمالی را محکوم کرده و کره جنوبی نیز از اعمال تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خبر داد.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در واکنش به شلیک موشکی جدید کره شمالی آن را «نقض توافقنامه جامع نظامی ۲۰۱۸» دانست که یک منطقه حائل دریایی بین سئول و پیونگ‌یانگ ایجاد می‌کرد که از تنش‌های نظامی بین دو کشور جلوگیری کند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور کره جنوبی گفت: «ما همه چیز را یکی یکی بررسی می‌کنیم. اما این اقدام نقض توافقنامه ۱۹ سپتامبر است». وی افزود که سئول در حال ایجاد «وضعیت آمادگی در برابر تحریکات کره‌شمالی» است.

از سوی دیگر، یاسوکازو همادا، وزیر دفاع ژاپن نیز در بیانیه‌ای نسبت به اقدامات موشکی کره‌شمالی واکنش نشان داد و گفت توکیو از طریق سفارت خود در پکن مراتب اعتراض خود را اعلام و این اقدام را محکوم کرده است. به گفته همادا، این هشتمین پرتاب کره شمالی تنها از اواخر سپتامبر است.

وزیر دفاع ژاپن همچنین اقدامات کره شمالی را «مطلقا غیرقابل قبول» خواند و گفت کار‌هایی از این دست نقض کننده قطعنامه‌های سازمان ملل است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد سئول به طور یکجانبه ۱۵ فرد و ۱۶ موسسه کره شمالی را تحریم کرده است. این وزارتخانه خاطرنشان کرد در صورت تحریک بیشتر، تحریم‌های بیشتری را علیه کره شمالی در نظر خواهد گرفت. فهرست تحریم‌ها شامل مقاماتی است که با برنامه موشکی کره شمالی به نحوی در ارتباط بوده اند.

امروز صبح، کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد. کیودو به نقل از وزیر دفاع ژاپن گزارش داد این موشک حدود ۶۵۰ کیلومتر را با حداکثر ارتفاع ۵۰ کیلومتری طی کرده و در نهایت در خارج منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است. کره شمالی از ۲۵ سپتامبر تاکنون ۸ پرتاب آزمایشی و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵ پرتاب آزمایشی انجام داده است. پیونگ یانگ تاکید کرده است که پرتاب‌های آزمایشی این کشور در پاسخ به امتناع آمریکا و کره جنوبی از توقف مانور‌های نظامی مشترک انجام می‌شود. کره شمالی معتقد است مانور‌های نظامی با حضور آمریکا ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار