معاون آموزش و پرورش همدان گفت: سوادآموزی در برنامه‌های احیای جهادکشاورزی گنجانده شود.

 منوچهر توسلی کیا خواستار قرار گرفتن فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در رأس برنامه‌ها و طرح‌های احیای جهاد کشاورزی در روستا‌ها شد.

او با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر احیای جهادکشاورزی به عنوان اقدامی راهبردی افزود: با توجه به سوابق و تجربیات موفق سال‌های دهه ۶۰، پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در برنامه‌ها و طرح‌های احیای جهادسازندگی در روستا‌ها تعریف شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: همان گونه که پیش از این نیز در قانون تشکیل وزارت جهادکشاوری هماهنگی و همکاری‌ها با اجرا و تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی در روستا‌ها و مناطق عشایری، محروم و دوردست تعیین شده بود، در تدوین و تعیین ماموریت جهادکشاورزی در روستا‌ها به موضوع ریشه کنی بی سوادی توجه شود.

توسلی کیا  گفت: این مهم باید با هماهنگی و همکاری جهادکشاورزی، آموزش و پرورش و مدارس روستایی با محوریت معاونت سوادآموزی در استان‌ها باشد.

او گفت: داشتن تعهد، خدمت به مردم، مدیریت جهادی، کار شبانه روزی، سخت کوشی و پرکاری، مسئولیت پذیری، اخلاص، ایمان، احساس نشاط و رضایت درخدمت به مردم از ویژگی‌های نیرو‌های خدوم جهادکشاورزی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: در آغاز گام دوم انقلاب با شعار عدالت، پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با توجه خاص به اشتغال و رشد تولید و درآمد روستاییان، رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و محرومیت زدایی در روستا‌ها و مناطق عشایری و محروم در اولویت است.

او افزود: با قرار گرفتن جریان مهم و فرهنگیِ سوادآموزی در مأموریت جهادکشاورزی روستا‌ها با ایجاد واحد آموزش روستایی، تشویق و ثبت نام روستائیان و تشکیل کلاس‌های سوادآموزی در روستا‌ها سرعت می‌گیرد.

 توسلی کیا تأکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت به ویژه در روستا‌ها و مناطق عشایری را از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: جذب و آموزش کودکان لازم التعلیم و برگشت دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی به مدرسه با تاکید بر گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال بی شک از بازماندگی تحصیل کودکان جلوگیری می‌کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: با این که حدود نیمی از فعالیت‌های سوادآموزی و بخش قابل توجهی از جمعیت بی سواد و کم سوادان کشور در روستا‌ها و مناطق عشایری و دور دست و کم‌تر برخوردار حضور دارند احیای جهادکشاورزی فرصت مجدد برای توجه به سوادآموزی آنان است.

او ادامه داد: ورود بهره برداران، مروجین و هم یاران کشاورزی ظرفیتی مغتنم است و به هر میزان بر تعداد باسواد خانوار روستا‌ها افزوده شود در ارتقای دانش و توانمندتر شدن روستاییان و پایداری درآمد‌ها و منابع و بهره وری روستا موفق‌تر و به تحقق عدالت نزدیک‌تر می‌شویم.

توسلی کیا افزود: با توجه به خدمات متعددی که جهادکشاورزی به روستا‌ها ارائه می‌کند و ارتباط مستمری که با روستاییان دارد می‌تواند همزمان در موضوع سوادآموزی و آموزش کم سوادان و بی سوادان روستا نقش موثری ایفا کرد.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است که تعداد افراد بیسواد در استان حدود ۴۹ هزار نفر اعلام شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.