معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت محصول بادام زمینی از اراضی کشاورزی منطقه مغان و شهرستان خلخال آغاز شد.

احمد شهریار با اشاره به کشت بادام زمینی در اراضی منطقه مغان در سه شهرستان بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز و نیز کشت این محصول در شهرستان خلخال گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۴ هزار تن محصول بادام زمینی از مزارع این استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به دو برابر شدن سطح زیر کشت این محصول در سطح استان اردبیل در سه سال گذشته می گوید: با این میزان سطح زیر کشت و پیش‌بینی تولید، استان اردبیل به یکی از قطب‌های تولید محصول بادام زمینی کشور تبدیل شده است.

به گفته او، فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالای محصول بادام زمینی موجب شده است که میزان ضایعات این محصول کمتر بوده و کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت و مرغوبیت بادام زمینی کشت شده در منطقه مغان را مطلوب عنوان کرد و گفت: محصول برداشت شده پس از پوست‌گیری، در واحدهای خشک کنی فرآوری شده و به بازارهای مصرف ارسال می‌شود.

به گفته او، میانگین تولید بادام زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۳.۷۵ تن است که دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و بوته آن نیز موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و به همین علت کشت این محصول به حاصل‌خیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.

شهریار توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و گفت: کشت مکانیزه بادام زمینی به خاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

او قیمت کنونی هر کیلوگرم محصول خام بادام زمینی در استان اردبیل را بسته به کیفیت محصول ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار ریال اعلام کرد و می گوید: همچنین افزایش صنایع تبدیلی و فرآوری بادام زمینی منجر به کاهش ضایعات و بهبود کیفیت این محصول می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان این استان توصیه کرد که قبل از کشت هر گونه محصول، از بازار مصرف و خرید محصول مطمئن شده و پس از هماهنگی با کارشناسان جهاد کشاورزی، اقدام به کشت محصول کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.