حال و روز ناخوش چنار‌های شهر باغستان سبب شده تا مردم از این موضوع نگران باشند و از مسئولین بخواهند برای حفاظت از درختان چاره‌ای اندیشیده شود.

 درختان چنار باغستان فردوس حدود ۱۵۰ سال قدمت دارند.

۲ هزارو ۵۰۰ درخت چنار شاه جوی بلده ثبت ملی شده است، اما این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد.

این آثار طبیعی میراثی گران بها هستند و قبل از آن که دیر شود باید به فکر راه چاره بود.

باغستان به چنارها معروف است

یکی از شهروندان شهر باغستان گفت: بسیاری از مردم در زیر سایه این درختان خاطرات زیادی دارند و اگر از محصلین قدیمی بپرسیم، می‌گویند ما زیر این درخت‌ها درس خوانده ایم.

او افزود: این چنار‌ها را می‌توان به عنوان شناسنامه باغستان معرفی کرد؛ زیبایی که در باغستان وجود دارد مربوط به همین چنار‌ها است، اما هم اکنون رخ درختان زرد است.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از شهروندان با اشاره به فعالیت کرم خراط بیان کرد: این کرم‌ها با ورود به درخت و تنه آن، سبب خشک شدن درختان می‌شوند.

او گفت: خیابان‌های باغستان به همین چنار‌ها معروف است و اگر نیاز باشد خود مردم هم همکاری می‌کنند تا بتوان از سرمایه ملی حفاظت کرد.

پاس دادن درختان به مسئولین مختلف

یکی از اعضای شورای شهر باغستان در خصوص مشکلات درختان چنار گفت: حفاظت از این درختان وظیفه میراث فرهنگی است، زیرا متولی حفاظت، این نهاد است.

کرم پور رئیس پایگاه تاریخی تون نیز گفت: ابتدا باید مردم در حفاظت از این سرمایه مشارکت کنند و پس از آن هم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید همکار باشند.

او افزود: این فضا، یک فضای سبز آماده است که شهرداری باید از آن مراقبت کند.

میر خزاعی شهردار باغستان با اشاره به هرس هر ساله درختان اظهار کرد: این شهرداری یک مجموعه نوپا و تازه تأسیس است و برای حفاظت مستمر از درختان نیاز به اعتباراتی است که هر ساله باید داده شود.

گویا قرار است کارگروهی در فرمانداری شهرستان فردوس تشکیل شود تا بتوان مشکلات را پیگیری و برای حل آن‌ها اقدام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.