استاندار فارس گفت: تاکید حافظ بر قرآن موجب شد حافظ از قید زمان عبور کند و ادیبی برای تمام دوران باشد؛ این موضوع را در تمام اشعار حافظ به راحتی می‌توان یافت که حافظ همواره اشعاری در وصف قرآن نیز داشت.

محمدهادی ایمانیه در بیست وششمین آیین یادروز حافظ در شیراز که با حضور فرهنگوران و حافظ پژوهان برگزار شد، گفت: حافظ تنها مربوط به یک زمان نیست بلکه حافظ مربوط به تمام دوران بوده و هیچ قید زمانی نمی‌تواند حافظ را محدود کند.

او گفت: تاکید حافظ بر قرآن موجب شد حافظ از قید زمان عبور کند و ادیبی برای تمام دوران باشد؛ این موضوع را در تمام اشعار حافظ به راحتی می‌توان یافت که حافظ همواره اشعاری در وصف قرآن نیز داشت.

ایمانیه یادآور شد: مفاهیم قرآنی که در ادبیات حافظ دیده می‌شود به گونه‌ای است که شیراز را مهد آموزش قرآن نامیده است.

استاندار فارس گفت: حتی از اشعار حافظ وحدت و همبستگی نیز دیده می‌شود و تقارن ایام گرامیداشت روز حافظ و هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام (ص)تقارنی دل‌کش است.

به گفته او؛ حافظ در آموزش مفاهیم زندگی بشری نیز اثرگذار بوده و توانست در ادبیات خود به این موضوع اشاره کند تا نقش فرهنگی مناسبی نیز در آموزش جامعه خود برای بهبود و تعالی به سمت حق ایفا کند.

ایمانیه تاکید کرد: باید تلاش بیشتری در جامعه انجام شود تا بتوان اشعار حافظ و سعدی شیرازی را به جوانان نسل جدید آموزش داد و شاهد اثرگذاری فرهنگی در جامعه باشیم.

استاندار فارس همچنین پیشنهاد داد: با توجه به مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص دروس آموزشی در مدارس داشتند، امید است بتوان از این اشعار و ادبیات نیز در آموزش جوانان و نوجوانان دانش آموز بهره مند شد.

او افزود: یکی از خیران فارس ساخت بنیاد حافظ شناسی بر عهده گرفته و امید است با همکاری دستگاه‌های متولی زمینه افتتاح بنیاد حافظ شناسی همزمان با سالروز حافظ در سال ١۴٠٢ اقدام کنیم.

ایمانیه همچنین خواستار افزایش بودجه در زمینه تحقیق در خصوص حافظ و فعالیت‌های مرتبط در این حوزه شد.

حسین امامی‌راد، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: سخن گفتن از حافظ بسیار سخت است، چرا که حافظ ستاره‌ای پر فروغ ادبیات فارسی است.

او ادامه داد: حافظ بزرگترین شاعر تمام دوران است که با اشراف کامل بر فرهنگ ایرانی با قرآن نیز مأنوس بود.

نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حافظ با زبانی چند بعدی با مخاطبان خود صحبت می‌کند و این موضوع موجب شده تا تمام افراد جامعه با هر نگاهی که به جهان داشته باشند به سراغ حافظ رفته و از او سوال بپرسند.

امامی‌راد گفت: دیوان حافظ در خانه ایرانیان جایگاهی در کنار قرآن داشته و افراد برای رجوع به حافظ با آداب خاصی به سراغ دیوان او می‌روند.

به گفته او، حافظ و سعدی در کنار سایر ادبیات زبان فارسی همواره در آسمان زبان پارسی درخشان هستند اما فرد دیگری هم در ادبیات پارسی وجود داشته که در گذر زمان از یاد رفته ولی حق بزرگی بر گردن حافظ داشته و او کسی نیست جز محمد گل‌اندام که اولین شاگرد حافظ شیرازی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار