در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ابتلای حدود ۸ و نیم تا ۱۰ درصد جمعیت سالمندان به زوال عقل / آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل

کارشناس اداره سالمندان گفت: زوال عقل هفتمین علت اصلی مرگ و میر بین همه بیماری‌ها و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی سالمندان در سطح جهان است.

منیژه مقدم گفت: زوال عقل یک سندرم است که در آن افت عملکرد شناختی ورای آن چیزی است که از عواقب معمول سالمندی بیولوژیک انتظار می‌رود.

این اختلال، ماهیتی پیش‌رونده و مزمن دارد و بر عملکرد حافظه، تفکر، جهت گیری، درک، محاسبه، ظرفیت یادگیری، زبان و قضاوت تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید گزارش می‌شود که ۶۰ درصد آن‌ها در کشور‌های با درآمد کم تا متوسط زندگی می‌کنند.

در ایران برآورد می‌شود حدود ۸ و نیم تا ۱۰ درصد جمعیت سالمندان (یعنی بیش از ۷۵۰ تا هشتصد هزار نفر) مبتلا به دمانس باشند.

او ادامه داد: اگرچه سن، قوی‌ترین عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است؛ اما دمانس به طور انحصاری بر افراد مسن تأثیر نگذاشته و شروع علائم زوال عقل جوان قبل از ۶۵ سالگی تعریف می‌شود تا ۹ درصد موارد را نیز شامل خواهد شد.

او افزود: زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت اصلی مرگ و میر در بین همه بیماری‌ها و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی سالمندان در سطح جهان است. زوال عقل ناشی از انواع بیماری‌ها و صدمات است که به صورت اولیه یا ثانویه بر مغز تأثیر می‌گذارد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و در ۶۰-۷۰ درصد موارد دمانس را شامل می‌شود.

او گفت: مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی، عدم استعمال سیگار کشیدن، کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و حفظ فشار خون، کلسترول و سطح قند خون، خطر ابتلا به زوال عقل و زوال عقل را کاهش می‌دهند و افسردگی، انزوای اجتماعی، تحصیلات پایین  و آلودگی هوا از جمله عوامل خطر ساز زوال عقل هستند. اختلال در عملکرد شناختی معمولاً با تغییر خلق و خو، کنترل عاطفی، رفتار یا انگیزه همراه است و گاهی  این علائم  پیش از سایر علائم بروز می‌ کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۱
می گویند مصرف گوجه برای آلزایمر خوب است
آخرین اخبار