محمد حسینزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی در نخستین رویداد استانی صنایع خلاق و فرهنگی گفت: مشهد با برخورداری سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی، بزرگترین بازار محصولات فرهنگی را در کشور دارد و هر یک از ایدههای خلاقانه و فرهنگی که در ذهن صاحبان فرهنگ و هنر و فعالان شرکتهای دانش بنیان و فناور وجود دارد، به واسطه رویداد تانا میتواند به یک محصول تجاری و سوغاتی برای زائر مشهدالرضا تبدیل شود.
او افزود: اگرچه نبات و زعفران از اقلام اصلی سوغات مشهدالرضا به شمار میرود، اما در کنار آن اسباب بازی، لباس و بسیاری از محصولات فرهنگی و هنری نیز میتواند توسط زائر از مشهد به سوغات برده شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: شرایط کنونی با ۱۰ سال قبل متفاوت است، شاید در گذشته طرحهای فرهنگی و هنری ایرانی در اقلامی مانند پوشاک یا حتی ادبیات و داستان، فیلم و انیمیشن اندک شمار بود، اما اکنون طرحهای فرهنگی و هنری ایرانی رشد قابل ملاحظهای در صنایع داشته و در بازارهای مختلف به نمایش درآمده اند، با این حال بازار محصولات فرهنگی رشد کرده، اما نسبت به عقبه مدیریتی ایرانی- اسلامی در کشور، چندان مطلوب نبوده است.
حسینزاده بیان کرد: صنایع فرهنگی فقط استفاده تجاری ندارد، بلکه میتواند رسانه هویت و فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.
او تصریح کرد: اگر بررسی کوچک میدانی در بازار مشهد داشته باشیم، در مییابیم که سالانه یک میلیون تابلوی مزین به آیات قرآن کریم توسط زائران خریداری میشود، در صورتی که اگر استارتآپها و صنایع خلاق و فناور وارد این عرصه شوند، بازار این محصولات گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
تانا، پل ارتباطی بین ذی نفعان و فعالان عرصه فرهنگی
مسعود میرزایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این رویداد با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" گفت: در این راستا پس از سفر رییس جمهوری به استان، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه "اقتصاد دانش بنیان" به ریاست استاندار خراسان رضوی و دبیری مدیر پارک علم و فناوری استان تشکیل و در ذیل آن هفت پردیس تخصصی در نظر گرفته شد.
او افزود: برخی از پردیسهای مزبور وجود داشتند و برای ایجاد برخی پردیسها نیز مقدمات کار فراهم شد که یکی از مهمترین آنها، پردیس صنایع خلاق و فرهنگی است، زیرا که ریشه بسیاری از مشکلات و چالشهای کنونی در جامعه به حوزه فرهنگی مربوط میشود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: ماموریتهای پارک علم و فناوری خراسان در دوره جدید براساس شبکه مصارف و نیازهای استانی است به این معنا که مبتنی بر تامین نیازهای استان بر روی تولیدات و سرمایههای مادی و معنوی متمرکز میشود، برای بخش فرهنگی نیز پارک خراسان رویداد "تانا" که مخفف توسعه اکوسیستم نوآوری است را برنامه ریزی کرد تا ارتباط بیشتری بین ذی نفعان و فعالان عرصه فرهنگی ایجاد کند.
میرزایی با تاکید بر بومی سازی نوآوریها و خلاقیتها بیان کرد: تا این مهم محقق نشود نمیتوان به اهداف کلان و چشمگیر مادی و معنوی دست یافت، در همین راستا دو رویداد تانا در حوزه صنایع معدنی و صنایع غذایی را برگزار کردیم که فقط در حوزه تانا صنایع غذایی؛ ۱۴ نشان برتر در استان شناسایی شدند که هفت مورد از آنها دارای اعتبار بین المللی هستند.
او تصریح کرد: درصدد هستیم سوغات مشهد را از حالت سنتی گذشته تغییر دهیم و با برگزاری رویدادهای تانا برای هر یک از محورهای فرهنگی و تربیتی با مطرح کردن شبکه مسائل بتوانیم نیازهای جامعه را تامین و مشکلات را مرتفع کنیم، در این راستا از بخش خصوصی درخواست داریم تا به صورت همراه و همافزا پارک را تا پایان سال برای رسیدن به اهداف خود در برگزاری رویدادهای تانا یاری کند.
صنعت و فرهنگ نیاز به بروزرسانی دارد
حجت الاسلام جواد مهدوی نسب رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخشهای مختلف طی سالهای اخیر گفت: راز ماندگاری در به روز بودن است، خداوند متعال هم دین را بروزرسانی کرد و اسلام آخرین دین الهی بود که توسط نبی مکرم حضرت محمد مصطفی (ص) به جهانیان عرضه شد.
او با بیان اینکه در حوزههای صنعت و فرهنگ نیاز به بروزرسانی داریم، افزود نیاز حوزههای فرهنگی و دانشگاهی و صنعت به یکدیگر دوطرفه است و پارک علم و فناوری نیز میتواند پل ارتباطی بین این دو بخش باشد.
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی ادامه داد: نسل جدید نیز نیاز به ادبیات و ابزار جدید در تربیت دارد که امید است رویداد تانا، بتواند پیوندی بین فناوری با حوزه فرهنگ، تربیت و تبلیغ ایجاد کند.
نخستین رویداد استانی صنایع خلاق و فرهنگی (تانا) به همت پارک علم و فناوری خراسان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل پارک برگزار شد، این رویداد یک همفکری برای توسعه اکوسیستم و زیست بوم صنایع فرهنگی است که شبکه سازی و معرفی مزایای دانش بنیان شدن مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و برخورداری از مزایای آن را بررسی کرد.
در این رویداد مسئولان، فعالان فرهنگی و هنرمندان، مدیران صنایع خلاق و هویت ساز و حوزه اقتصاد دیجیتال، شرکتهای دانش بنیان و فناور حضور داشتند.
برگزاری سه میزگرد تخصصی ویژه تربیت، تامین مالی و کسب سرمایه صنایع خلاق و فرهنگی، صنایع خلاق در حوزه کودک و نوجوان، پنل آموزشی "چگونه دانشبنیان و فناور شویم" و پنل رسانهای با موضوع هاب رسانهای از دیگر برنامههای رویداد تانا بود.