رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

اگر محیط زیست به خوبی درک شود اشتغال آفرینی بالایی ایجاد می‌شود

علی سلاجقه گفت: در صورتیکه محیط زیست به خوبی شناخته و درک شود و فرایند‌ها به درستی اجرا شود، ظرفیت اشتغال آفرینی بالایی در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد.

علی سلاجقه گفت: نشست‌های منطقه‌ای مدیران برای حل مشکلات و مسائل حوزه محیط زیست کشور بسیار ارزشمند و راهگشا بوده و در این نشست‌ها باید نظرات کارشناسی محورکار قرار گیرد و به مصداق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کرسی آزاداندیشی در دانشگاه ها، باید مدلی از این کرسی آزاد اندیشی در سازمان حفاظت محیط زیست و در مباحث مدیریتی و کارشناسی ایجاد شود و اتفاق بیفتد.

وی با اشاره بر اینکه در حوزه معاونت محیط زیست انسانی موضوعات مختلف از جمله پایش‌های محیط زیستی و ارزیابی اثرات اقتصادی پروژه‌ها و همچنین تمامی موضوعات مرتبط با حوزه آب و خاک و هوا و مجموعه قوانین و دستورالعمل‌ها و آئیین نامه‌ها بسیار اهمیت دارد، افزود: برون داد فعالیت‌های مهم در سطح ملی بیشتر متاثر از حوزه معاونت محیط زیست انسانی بوده و این حوزه برای مردم بیشتر ملموس است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در نتیجه طرح مباحث فنی، کارشناسی و اجرایی در اینگونه نشست‌های تخصصی، هرکجا به این نتیجه رسیدیم که قوانین و آیین نامه‌ها دچار ضعف بوده و یا ناقص است، باید اصلاحیه لازم قانونی و موردی به فوریت با دلایل و پیوست‌های لازم پیشنهاد شود.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور باید ضابطه مداری، برنامه ریزی و اجرا به گونه‌ای باشد که فرایند‌ها کاهش پیدا کند و امور جاری در بخش‌های مختلف سازمان به روز و کاملا شفاف شود، خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای عمل شود که وظیفه نظارتی و حاکمیتی ما از بیرون سازمان خدشه دار شده و برای آن از سوی حوزه‌ها و دستگاه‌های دیگر استدلال آوری شود.

سلاجقه گفت: معتقدیم که محیط زیست با نگاه توسعه پایدار نه تنها مانع و بازدارنده نیست بلکه در صورتیکه محیط زیست به خوبی شناخته و درک شود و فرایند‌ها به درستی پیگیری و اجرا شود، ظرفیت اشتغال آفرینی، کارآفرینی و اقتصادی بالایی در سطح کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ارزشگذاری اقتصادی در بحث محیط زیست را مهم و اساسی دانست و افزود: منابع طبیعی و ملی در کشور ما دارای چنان ارزشی است که اگر به درستی قیمت گذاری و براورد شود خواهیم دید در صورت از دست رفتن، قابل احصا و بازگشت نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بخش‌های مختلف باید موضوع محیط زیست را بر مبنای قوانین بالادستی جزو وظایف ذاتی خود بدانند و در هر کجا تخریب و آلایندگی ایجاد شده باید حتما جبران خسارت انجام شود.

وی ارتباط درون سازمانی و انسجام و همدلی کامل را یک اصل و ضرورت مهم دانست و گفت: راهبرد حل مسئله باید تقویت شود و همچنین بازبینی و اصلاح فرایند‌ها در صورت لزوم در اولویت قرار گیرد و در موضوعات کاری و اجرایی باید بر مبنای قانون، اسناد بالادستی و وظایف حاکمیتی و نظارتی اقدام شود.

سلاجقه در پایان با تاکید بر شعار محوری محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه و تعهد سازمان در این خصوص تاکید کرد: باید از ظرفیت مردم و جوامع انسانی و مشارکت آن‌ها در حل مشکلات محیط زیست بخصوص موضوعات مربوط به مناطق تحت مدیریت و محیط‌های طبیعی بهره جست و یقینا موضوع محیط زیست نیز برای خود مردم حساسیت و دغدغه مندی خاصی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار