برای نخستین بار در بخشی از اراضی کشاورزی کرخه محصول " ارزن" با نیاز آبی کم کشت شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرخه گفت: محصول ارزن اواخر مرداد ماه در منطقه کشت شده و اواخر مهرماه برداشت می‌شود. نیاز کم محصول ارزن به آب و دوره رشد کوتاه از مزایای کشت این محصول است.

علیرضا رضایی فرمی گوید: کشت محصول ارزن با توجه به قیمت دانه آن در بازار برای کشاورزی منطقه بسیار اقتصادی است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی کرخه گفت: تشویق کشاورزان به کشت محصولاتی با نیاز آبی کم از جمله برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در شرایط سخت خشکسالی، کمبود آب و کاهش بارندگی است لذا در این راستا برای کشاورزان کرخه برنامه‌های آموزشی و بازدید از مزارع ارزن برگزار شد تا کشاورزان تشویق به کشت محصولات کم آب بر به جای محصولات آب بر شوند.

رضایی کشت محصولاتی، چون کنجد ناشکوفا، سویا و ارزن دانه‌ای را با توجه به نیاز آبی کم این محصولات به کشاورزان توصیه کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آب به کشاورزان شهرستان کرخه توصیه می‌شود به سمت کشت محصولات کم آب بر روی آورند.

میزان پروتئین دانه ارزن بین ۱۸ تا ۲۲ درصد بوده که بیشتر از میزان پروتئین ذرت دانه‌ای و سورگوم است.

محصول ارزن جزو غلات دانه ریز و گیاهان یک ساله مناطق گرم و خشک است که در مردادماه کشت و برداشت آن اواخر مهر انجام می‌شود.

دانه ارزن ارزش طبی نیز دارد و برای عمل کرد قلب و بهبود سیستم گوارش همچنین سم زدایی از بدن توصیه شده و علوفه آن نیز برای تغذیه دام مصرف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.