مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر آب شرب در بین یک هزار و ۸۳۰ خانوار عشایری استان به‌صورت سیار توزیع می‌شود.

یحیی حسین‌پور اظهار داشت: ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت عشایری استان ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است که ۹۸ درصد آن را عشایر بختیاری تشکیل می‌دهند که عمدتا به استان خوزستان کوچ می‌کنند.

وی افزود: پنج ایلراه بزرگ عشایری در استان وجود دارد که شامل دزپارت، کوه‌سفید، تاراز، هزارچشمه و فاله است.

حسین پور با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی عشایر، اضافه کرد: بر اساس ماده ۵۹ این آیین‌نامه تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به نسبت جمعیت و اعتبار در مناطق عشایری خدمات ارائه دهند، اما بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این مناطق خدمات‌رسانی مطلوبی انجام نمی‌دهند.


بیشتر بخوانید


وی با تاکید بر اینکه احداث ایلراه‌های عشایری و تامین آب شرب سالم از وظایف ذاتی اداره‌کل امور عشایر محسوب می‌شود، گفت: در سفر ررئیس جمهوری به استان ۱۴۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص پیدا کرده است، همچنین ۱۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت‌زدایی به این کار اختصاص پیدا کرد.

حسین پور با اشاره به اینکه سالانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز از سوی عشایر در استان تولید می‌شود، بیان کرد: این عدد معادل ۲۵ درصد تولید گوشت سالیانه استان است، همچنین سالانه ۱۰۰۰ تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر از سوی عشایر در استان تولید می‌شود.

وی افزود: سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر آب شرب به‌صورت سیار، هفت میلیون لیتر نفت سفید و۳۷۰ هزار عدد سیلندر گاز در بین عشایر چهارمحال و بختیاری توزیع می‌شود، همچنین ماهیانه یک هزار و ۱۰۰ تن آرد بین عشایر توزیع در استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری توزیع می‌کنیم.

حسین‌پور یادآور شد: چهار هزار و ۹۸۰ کیلومتر ایلراه عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر بازگشایی در محور‌های عشایری انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد عشایر از استان خارج شده‌اند، گفت: ساماندهی کوچ و اسکان داوطلبانه عشایر در دستور کار قرار دارد، مطالعه و امکان‌سنجی پنج شهرک عشایری برای اسکان داوطلبانه عشایر در استان در حال انجام است، هفت شهرک عشایری در استان نیز وجود دارد که مورد استقبال عشایر قرار گرفت.

وی در خصوص توزیع پنل خورشیدی در بین عشایر چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: تاکنون ۹۸۵ عدد پنل از سوی شرکت توزیع نیروی برق و ۳۰۰ عدد نیز از سوی اداره‌کل امور عشایر در بین عشایر برای تامین روشنایی توزیع شده است.

حسین‌پور ادامه داد: پارسال هشت میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای تکمیل زنجیره گوشت قرمز اختصاص پیدا کرد و امسال نیز ۹ میلیارد تومان به همین منظور اختصاص پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار