مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان و باغداران گلستانی برای فروش ۸ محصول زراعی و باغی خود باید در سامانه سماک ثبت نام کنند.

کیانوش حق نما گفت: خرداد ماه امسال همزمان با رونمایی از فرایند ارتقای سلامت محصولات گیاهی در وزارت جهادکشاورزی، بارگذاری چهار محصول گلخانه‌ای زراعی (فلفل دلمه ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی) در سامانه سماک «سامانه مجوز‌های الکترونیکی کشاورزی» برای تولید و گرفتن شماره شناسه آغاز شد.

حق نما ادامه داد: با دستور وزارت جهاد کشاورزی کشاورزانی می‌توانند محصولات خود را در بازار داخلی و خارجی عرضه کنند که تا تاریخ ۳۰ آبان امسال در سامانه سماک ثبت نام کرده اند و محصولات آن‌ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات قرار گرفته و کد شناسه (QR code) دریافت کرده باشند.

او افزود: بارگذاری چهارمحصول باغی سیب درختی، انگور، خرما و کیوی هم از مرداد امسال در سامانه سماک آغاز شده است.

حق نما گفت: برای محصولات باغی هم لازم است باغداران از زمان شروع سال زراعی جدید در سامانه سماک ثبت نام کنند تا زمان برداشت محصولات کد شناسه QR را دریافت و روی محصولات نصب کنند.

به گفته حق نما تا پایان سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تولید کنندگان محصولات باغی یاد شده تنها با ارائه کد شناسه قادر خواهند بود محصولات خود را به بازار داخلی و خارجی عرضه کنند.

حق نما گفت: زمانی که کشاورز و باغداران محصول خود را در سامانه سماک ثبت می‌کند این محصول تحت مدیریت جهاد کشاورزی برای اقداماتی نظیر مصرف کود و سم قرار میگیرد.

او افزود: در حال حاضر ۸محصول زراعی و باغی در سامانه سماک ثبت شده است و به ترتیب اولویت محصولات، این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.