فرماندار رشت با اشاره به احتمال مواجهه با بحران کم آبی در فصل زراعی آینده، بر لزوم حفظ ظرفیت و احیاء به موقع حجم آب بندان‌ها تأکید کرد.

حمیدرضا امام پناهی با اشاره به جایگاه زراعت برنج به عنوان محصول محوری کشاورزی رشت در سبد درآمدی خانوار و اقتصاد شهرستان، بر ضرورت تلاش دستگاه‌ها در کسب آمادگی‌های لازم برای ورود به سال آینده زراعی را مورد تأکید قرار داد.

او افزود: بخش عمده‌ای از بارندگی‌های استان گیلان در فصل غیر زراعی اتفاق می‌افتد و در صورت نبود ذخیره سازی مناسب و به موقع، به صورت هرزآب از دسترس خارج خواهد شد.

فرماندار رشت بر حفظ ظرفیت و احیاء آب بندان‌های این شهرستان به عنوان سازه‌های کارآمد بومی در مواجهه با بحران محتمل کم آبی در سال‌های پیش رو را مهم برشمرد.

آقای امام پناهی گفت: آب بندان‌های شهرستان رشت با ظرفیت ذخیره‌سازی حدود ۴۰ میلیون مترمکعبی، در صورت بازسازی و لایروبی به موقع، قابلیت تأمین ۱۰ درصد از حجم آب مورد نیاز فصول زراعی را داند.

او لایروبی و بازسازی ۸۷ پهنه آب بندان موجود در شهرستان با مساحت حدود یک هزار و ۸۳۰ هکتاری را ظرفیتی مناسب برای بهبود روند ذخیره سازی منابع آب کشاورزی اعلام کرد.

فرماندار رشت همچنین هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌ها برای تسریع در روند صدور مجوز‌های قانونی آغاز عملیات لایروبی را خواستار شد.

آقای امام پناهی تصریح کرد: بازگرداندن ظرفیت کامل آبگیری به آب بندان‌ها موجب استفاده بهینه از این سازه‌ها در زنجیره تأمین آب کشاورزی به خصوص در مناطق انتهایی آب خور از سد سفیدرود مانند لشت نشاء و خشکبیجار را فراهم می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.