ممکن است برخی احساس کنند که فکر کردن به چیزهای دیگر در طول یک سخنرانی، جلسه، جمعهای اجتماعی خانوادگی یا با دوستان، حالت عدم تمرکز یا ناتوانی گوش دادن محسوب شود، اما ربکا رونالد، مدرس دانشگاه هاروارد و مدرس گفتار، میگوید که سالهاست به تمرکز و خلاقیت به عنوان همه چیز یا هیچ چیز فکر میکند، به این معنی که یک فرد یا هوشیار است یا حواسش پرت است، یا خلاق است، یا تفکری بسته دار د.
ربکا رونالد ادامه میدهد که بعدها، پس از تفکر زیاد و کنترل زمان بیشتر، متوجه شده است که نوع تمرکز و توجه در بیش از یک جهت است که اجازه میدهد ایدههای خلاقانه در ذهن جاری شود، و این میتواند هدیهای برای انسان باشد.
انواع مختلف تمرکز
رونالد در ادامه توضیح میدهد که انواع مختلفی از تمرکز وجود دارد و هر کدام به انجام کار خلاقانه متفاوتی منجرمیشود. او میگوید که خلاقیت شامل طراحی یا کار بر روی یک داستان کوتاه است، اما فکر کردن به نحوه تعامل با کسی در محل کار، یا نحوه حل مشکل با یک دوست نیز میتواند نوعی خلاقیت باشد.
۱. فواید سرگردانی ذهن
او توضیح میدهد که برای سالها، سعی میکرده تا سرگردانی ذهنی خود را متوقف و مانند «هر کس دیگری» تمرکز کند، اما متوجه شده است که سرگردانی ذهن در نزد همگان میتواند "بهترین" راه برای تمرکز باشد، اما شما فقط باید بدانید که چگونه آن را مهار کنید (به آرامی و آگاهانه).
استاد دانشگاه هاروارد میگوید که اگر شخصی گاهی اوقات خود را به خاطر عدم توجه به روش «درست» سرزنش میکند، ممکن است زمانی باشد که خود را در مقابل بسیاری از پنجرههای باز اینترنت میبیند، یا زمانی که در جستجوی بیوقفه بین سایتها غرق میشود یا شاید وقتی است که او باید یک گزارش را تمام کند یا یک کار را تکمیل کند.
او توصیه میکند که، سرزنش کردن خود به خاطر «عدم تمرکز» تنها میتواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا به شما کمک نمیکند که بهتر تمرکز کنید. همچنین اغلب بر احساسات منفی میافزاید و حتی میتواند فرد را از انجام وظیفه خود باز دارد.
درک اینکه سرگردانی در ذهن میتواند یک چیز مثبت باشد ممکن است زمانی کمک کند که یک فرد تمرکز خود را بر روی یک چیز متوقف کند و اجازه دهد افکارش جریان یابد. همانطور که بسیاری از مطالعات نشان دادهاند، سرگردانی ذهن خلاقیت را افزایش میدهد و خلاقیت میتواند باعث شادی افراد شود.
۲. رؤیاپردازی هدایت شده
رونالد همچنین میگوید: نوعی از خلاقیت که میتواند مفید باشد، «رویپردازی مشکلمحور» است، که در آن فرد در کار خلاقانهاش به یک ایده یا مشکل فکر میکند، اما سعی نمیکند به زور راهحلی ارائه کند. او میتواند به سادگی اجازه دهد که ذهنش از یک ایده به ایده دیگر جریان یابد، بدون اینکه افکارش را خاموش کند یا خود را تنظیم کند.
استاد دانشگاه هاروارد اضافه میکند که والدین میتوانند فرزند خود را نیز به این کار تشویق کنند. آنها میتوانند بپرسند، "چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ " و "عجیبترین چیزی که ممکن است بعدا اتفاق بیفتد چیست؟ "
او توضیح داد: فرد میتواند این روش را با قرار دادن یک مشکل در مقابل خود و پرسیدن سوال از خود قبل از خواب یا قبل از دوش گرفتن، اعمال کند و میبیند به محض اینکه از تحمیل چیزها و پاسخها دست برمی دارد، راه حلها به خودی خود به ذهن خطور خواهد کرد.
۳. جذب ایدههای جدید
رونالد گفت: ایدههای جدید به گشودگی در برابر تجربیات و داشتن نگرش باز نسبت به آنچه میبیند یا میشنود مربوط است. وی توضیح میدهد که ایدههای جدید را میتوان با کودکان کشف کرد واز این طریق به ایدههای عجیب و غریب یا خلاقانهتر رسید.
۴. بهبود زندگی روزمره
استاد دانشگاه هاروارد توصیه میکند که توجه به نحوه استفاده از اوقات فراغت مهم است و اینکه فرد از خود سؤال کند که آیا وقت خود را صرف چیزهایی میکند که به او کمک نمیکند؟ یا اگر فرزندانش هم همین کار را کنند چه؟ آیا او وقت خود را به دنبال چیزهایی که نیازی به دانستن ندارد تلف میکند یا وقت و انرژی خود را در شبکههای اجتماعی مصرف میکند؟ این فعالیتها اگر در دوزهای بسیار کم باشند میتوانند مناسب باشند، اما خطرات و معایب آنها این است که میتوانند انرژی و زمان را تخلیه کنید.
رونالد اضافه میکند که اگر فرد به دنبال فعالیتهای مختلف باشد، ممکن است متوجه شود که انرژی بیشتری دارد؛ براین اساس میتواند پیادهروی در طبیعت و پارکها، مدیتیشن یا شنا کردن را در دستور کار قرار دهد.