رئیس مرکز پیوند مغز استخوان استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت هشت ساله این مرکز گفت : از سال ۱۳۹۳ فعالیت این مرکز در محل بیمارستان امام رضا (ع) آغاز شده و علاوه بر کرمانشاه به چهار استان همدان، کردستان، ایلام و لرستان هم خدمات رسانی دارد.

پاینده رئیس مرکز پیوند مغز استخوان استان کرمانشاه گفت : در این مرکز پذیرای بیمارانی از کشور عراق هم بوده ایم.

پاینده با بیان اینکه مراجعان این مرکز را عمدتا بزرگسالان تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر تمام افراد واجد شرایط پیوند که بالای ۱۴ سال داشته باشند در این مرکز پذیرش می‌شوند.

وی با بیان اینکه انجام پیوند برای سنین پایین‌تر نتایج بهتری دارد گفت: در همین راستا پیگیر راه اندازی پیوند مغز استخوان برای کودکان هم هستیم.

پاینده گفت: در این مرکز از طریق پیوند مغز استخوان بیش از ۷۰ بیماری کنترل و درمان می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سرطان خون، تالاسمی و انواع بیماری‌های خونی و ضعف سیستم ایمنی است.

وی افزود: از طریق این پیوند بیماری‌هایی مانند ام. اس نیز قابل کنترل می‌شود.

رئیس مرکز پیوند مغز استخوان کرمانشاه در خصوص نحوه استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند مغز استخوان گفت: افرادی که داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی هستند به اداره کل انتقال خون استان مراجعه کرده و پس از اهدای خون شاخص ژنتیکی آن‌ها تعیین شده و نمونه خون آن‌ها به بانک اهدای سلول‌های بنیادی ارسال می‌شود و در صورتی که بیماری نیازمند پیوند باشد شاخص ژنتیکی بیمار با افراد داوطلب تطبیق داده شده و در صورتی که مشابهت وجود داشته باشد از فرد داوطلب برای اهدای سلول‌های بنیادی دعوت می‌شود.

وی افزود: فرد داوطلب به مرکز پیوند مغز استخوان مراجعه کرده و در اینجا توسط یک دستگاه که شبیه دستگاه دیالیز عمل می‌کند سلول‌های بنیادی فرد بدون هیچگونه دردی گرفته می‌شود.

پاینده گفت: دریافت این سلول‌های هیچ ضرری برای افراد اهداکننده ندارد، اما میتواند نجات بخش جان بسیاری بیماران شود.

پاینده با اشاره به وجود تنها هفت تخت در مرکز پیوند مغز استخوان گفت: به طور متوسط هر بیمار پس از پیوند سه تا چهار هفته باید بستری شود و این تعداد تخت جوابگوی نیاز مرکز نیست و نیاز است اقداماتی جهت توسعه این مرکز صورت گیرد.

این مسئول گفت: مرکز پیوند مغز استخوان مرکزی حیاتی برای نجات جان بسیاری بیماران است و نیاز است که در فضایی گسترده‌تر به بیماران خدمات رسانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود تخت هفت بیمار پشت نوبتی برای پیوند داریم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.