آقای شهریار افندیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو، با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل میشود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که میتواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود.
به گفته او، هدفگذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساختها هر چه سریعتر اجرا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سرمایهگذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.
به گفته او، این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام میشود و با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
وی به همکاریهای میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جادهای انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
افندی زاده گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش خواهیم کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم. وی افزود: کشورمان میتواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل میشود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.
در دومین همایش اقتصادی خزر که ۱۳ و ۱۴ مهر در مسکو برگزار میشود، ۵ کشور روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ایران در موضوعات نفت و گاز، حمل و نقل، علمی، محیط زیست و کشاورزی با یکدیگر مذاکره و تعامل خواهند کرد.
دومین مجمع اقتصادی خزر به دعوت میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین نخست وزیر روسیه و با حضور نخست وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار میشود.