رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: از اول امسال تا کنون تعداد ۷۰۰ قلاده سگ گله و نگهبان برعلیه بیماری هاری واکسینه شده است.

محمود ترخاصی رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: برای کنترل و پیشگیری از بروز بیماری هاری از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۷۰۰ قلاده سگ گله و نگهبان به صورت رایگان واکسینه و این واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

او افزود: بیماری هاری، بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی پستانداران است که اگرچه در صورت ابتلاء صد در صد کشنده خواهد بود، لیکن به راحتی قابل پیشگیری است.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب ادامه داد: به واسطه حالت بالینی خاص بیماری در انسان و حیوانات، از دیرباز هاری به عنوان یک بیماری مرگ آور در جوامع بشری مطرح بوده و هست. هاری در حیوانات، از نظر همه گیری شناسی بیماری به دو شکل عمده در نظر گرفته میشود هاری شهری؛ در این نوع سگ نقش اصلی را بعهده دارد. هاری وحشی؛ کلیه پستانداران گوشتخوار وحشی (گرگ، روباه، شغال و...) و خفاش‌های خونخوار و حشره خوار در این نوع بیماری می‌توانند نقش ایفا کنند.

ترخاصی بیان کرد: اگر چه بعضاً بینابین این دو را نیز به عنوان حالت سوم (مرحله انتقالی) در نظر می‌گیرند لیکن عمده‌ترین وضعیت بیماری همان دو فرم توضیح داده شده است.

او تصریح کرد: در شش ماه اول امسال از سه قلاده سگ گله ونگهبان با علائم مشکوک، نمونه برداری آزمایشگاهی شده است، که طبق نتایج ارسالی آزمایشگاه ملی تشخیص بیماری هاری کشور هر سه مورد از لحاظ بیماری هاری مثبت بوده که در سابقه برخی از این سگ‌ها درگیری با حیوانات وحش وجود داشته است.

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب تأکید کرد: صاحبان سگ‌های گله و نگهبان باید به هشدار‌های بهداشتی دهیاریها، شهرداری‌ها توجه و ضمن رعایت تمام اصول بهداشتی نگهداری از جمله عدم رها سازی سگ‌ها در معابر و اماکن عمومی، خوراندن ضد انگل‌های مناسب، تزریق واکسن هاری سگ‌های خود را حتماً پیگیری ، و هرگونه تغییر رفتار سگ‌های خود را به شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.