قاسمی گفت: ظرف سه تا ۴سال آینده ۲۰ میلیارد دلار در بخش ریلی و دریایی هزینه خواهیم کرد.

رستم قاسمی گفت: من وزیر دریایی هستم و از سال ۶۵ در حوزه ساخت سازه‌های دریایی در کشور فعال بوده ام.  بعد از جنگ هیچ بندر بزرگی در کشور نداشته ایم و تنها یک شرکت ایتالیایی ساخت فاز یک بندر شهید رجایی را آغاز کرده بود که بعد از انقلاب از ایران رفت و همچنین بندر امام هم قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را داشت.

وزیر راه وشهرسازی گفت: دریا می‌تواند پایه اقتصاد کشور باشد، اما از آن استفاده نکرده ایم. ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم، ولی هیچ کدام به کریدور‌های اصلی بندری متصل نیستند چراکه قطعه راه آهن رشت _آستارا ریل ندارد و باری که از هند به روسیه و فنلاند می‌رود باید ترکیبی حمل کنیم.

او گفت: دو هفته پیش نشست وزاری عشق آباد در ترکمنستان بود و اجلاس کشور‌های محصور در خشکی است، اما از ایران هم دعوت شده بود تا حاضر شود در این اجلاس همه کشور‌های عضو پذیرفتند که ایران می‌تواند مهم‌ترین نقش ترانزیتی جهان به لحاظ ژئوپلیتیکی را داشته باشد.

قاسمی گفت: ۲۰۰ میلیون تن بار در کشور‌های آسیایی میانه وجود دارد اگر بتوانیم یک پنجم این بار را به ایران بیاوریم درآمد زیاد ترانزیتی خواهیم داشت.

او گفت: هفته گذشته نشست سه جانبه ابران، روسیه و آذربایجان در باکو بود و مقرر شد هر ۱۰ روز یک بار یک قطار روسی به بنادر ایران بیاید و چینی‌ها هم قرار است قطار‌های خود را از ایران عبور دهند.

به گفته وزیر راه وشهرسازی بعد از نفت درآمدی که پایدار و تمام نشدنی باشد و امنیت کشور را تضمین کند درآمد‌های ترانزیتی است.

او با اشاره توقف پروژه‌های عمرانی افزود: سال‌ها است که قرارداد راه آهن چابهار سرخس امضا شده، اما چقدر پیشرفت دارد؟ با این روش‌ها نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرف سه تا ۴سال آینده ۲۰ میلیارد دلار در بخش ریلی و دریایی هزینه خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار