مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:خوشبختانه امسال موردی از ابتلای انسانی به بیماری هاری گزارش نشده است.

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوان است، گفت : بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر کرده و در صورت ابتلای انسان و حیوان به این بیماری، ۱۰۰ درصد کشنده است.

وی با بیان اینکه ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حیوان آلوده دفع می‌شود، گفت: بیماری هاری عمدتا از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا منتقل می‌شود. علاوه بر انتقال از طریق گزش و خراش، انتقال بیماری هاری از روش‌های دیگری مثل تنفسی، خوراکی و انتقال مادر به جنین هم دور از انتظار نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه حیوانات مبتلا به هاری تغییر ناگهانی رفتار از خود نشان می‌دهند، گفت: در این حالت معمولا ترس در حیوان از بین می‌رود و باعث می‌شود حیوان به راحتی به انسان و سایر حیوانات حمله کند.

وی ادامه داد: پریشانی، ناتوانی در خوردن آب و خوراک، ترس از نور و در نهایت فلجی و مرگ از علائم این بیماری کُشنده در انسان و دام است.

حیدری یکی از مهمترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد و بدون صاحب مثل سگ‌ها دانست و تاکید کرد: این حیوانات باید توسط شهرداری جمع آوری و جمعیت آن‌ها کنترل شود.

وی گوشتخواران وحشی را یکی دیگر از مخازن مهم بیماری هاری عنوان کرد و افزود: برای مقابله با انتقال بیماری از طریق حیوانات وحشی، دامداران باید از تماس دام با این حیوانات جلوگیری کرده و مانع ورود دام به مناطق حفاظت شده حیات وحش شوند.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری هاری، به مردم توصیه کرد: از تماس مستقیم و حفاظت نشده با گوشتخوارانی مانند سگ و گربه خودداری کرده و سالانه نسبت به مایه کوبی سگ‌های خانگی علیه بیماری هاری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: تاکید می‌کنم افراد در صورت گزیده شدن توسط حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، احتمال را بر هار بودن حیوان گزنده گذاشته و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه سپس با بیان اینکه دامپزشکی در حوزه مبارزه با بیماری هاری پای کار است، گفت: امسال بنا داریم حدود ۲۱ هزار قلاده سگ صاحبدار را به صورت رایگان واکسینه کنیم.

وی اضافه کرد: دامپزشکی در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری، نمونه گیری و معدوم سازی دام مشکوک را انجام داده و نسبت به واکسیناسیون تمامی سگ‌های صاحب دار در کانون بیماری اقدام خواهد کرد.

وی اشاره‌ای هم به مثبت شدن یکی دو مورد نمونه مشکوک به هاری در استان در بین جمعیت حیوانی استان از ابتدای سال داشت و گفت: خوشبختانه هیچ مورد انسانی از بیماری هاری در استان گزارش نشده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.