مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: جمعیت سالمندی در استان اصفهان به ۱۲.۵ درصد می‌رسد و شهرستان خوانسار با ۲۱ درصد پیرترین و برخوار با ۹ درصد جوان‌ترین شهرستان استان هستند.

مرجان مشکوتی گفت: جمعیت سالمندان ایران در سال ۵۵ بالغ بر ۲۲.۴ درصد، در سال ۹۵ این جمعیت به ۳۱.۱ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۳۲ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه جمعیت سالمندی اصفهان ۶۷۰ هزار نفر است، افزود: جمعیت سالمندی در کشور ۱۰.۵ درصد است، اما در استان اصفهان این رقم به ۱۲.۵ درصد می‌رسد و خوانسار با ۲۱ درصد پیرترین شهرستان و برخوار با ۹ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است.

مشکوتی بیان کرد: مهاجرت، کاهش زاد و ولد، عوامل اقتصادی و نبود زمینه اشتغال باعث شده که شهرستان‌های خوانسار، بوئین  میاندشت و اردستان در شمار بالاترین آمار سالمندی قرار بگیرند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: در سال ۲۰۱۵ کشور‌ها از نظر جمعیت سالمندان به سه دسته شامل، گروه ۳۰ درصد به بالا، گروه ۱۰ تا ۳۰ درصد و گروه کمتر از ۱۰ درصد تقسیم شدند؛ در آن سال جمعیت سالمندان ایران زیر ۱۰ درصد بود در حالی که پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۵۰، ایران جزو کشور‌های با جمعیت سالمند بیش از ۳۰ درصد خواهد شد.

او ادامه داد: ایران تنها کشوری است که جمعیت سالمندی آن با سرعت بالا، از زیر ۱۰ درصد به بالای ۳۰ درصد رسیده است و دلایل متعددی از جمله افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد و پیشرفت امکانات سالمندی در سرعت بالای سالمندی در کشور نقش دارد.

مشکوتی عنوان کرد: سالمندان نیز به سه دسته سالمند جوان (۶۰ تا ۷۰ سال)، سالمند میانسال (۷۰ تا ۸۰) و سالمند سالخورده (۸۰ سال به بالا) تقسیم بندی می‌شود و بالغ بر ۲۷ هزار نفر سالمند پر خطر داریم (سالمندانی که همزمان بیش از دو بیماری مزمن دارند) که این‌ها در حدود ۵.۷ دهم درصد از سالمندان را تشکیل می‌دهند.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت استان اصفهان از اجرای برنامه‌های متعدد برای سالمندان خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی شامل، بررسی سرطان روده بزرگ، فشارخون، افسردگی، سرطان سینه، یبوست، بی اختیاری اداری، مشکلات خواب، اضطراب، پوکی استخوان، مصرف دخانیات، مشکلات دهان و دندان، یائسگی، مشکلات شنوایی، سقوط، دیابت، عدم تعادل و مصرف ویتامین D و کلسیم، در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه سالمندان در حال اجرا است.

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار