رئیس انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران گفت:۷۰ درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی نداشته و ۵۵ درصد از آن ها مستمری دریافت نمی‌کنند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و ایثارگران گفت: جمعیت بزرگ دهه شصت باعث توسعه آموزش عالی شده و مدارس کشور چند شیفته شده بودند. ۲۰ سال بعد این جمعیت سالمند خواهند شد.

او گفت: سازمان ما در حالت سالمندی قرار گرفته است و نیمی از جامعه سه و نیم میلیون نفری هدف ما تقریبا ۶۰ سال دارند. برخی از جمعیت سالمند هدف ما در طول جنگ تحمیلی نزدیکان خود را از دست داده  یا چندین سال اسارت کشیده‌اند که سبب تشدید مسائل سالمندی است و با نیازهای دوره سالمندی دست به گریبان هستیم. برنامه ریزی خوبی در این زمینه نشده است.

او افزود: حوزه سالمندی نیازمند گفتمان سازی است. باید جلساتی در زمینه اختصاص بودجه به سالمندان برگزار شود. باید صنعت سالمندی در کشور راه اندازی شود.

او ادامه داد: ما ۲۰ سال فرصت داریم تا برنامه‌ها را برای دوران سالمندی اصلاح کنیم. در ایامی سریع‌ترین نرخ رشد را داشته ایم. در خصوص شروع دوران سالمندی کشور نیز ظرف ۳۰ سال آینده با آن مواجه خواهیم شد و بحث‌های بیمه‌ای و هزینه‌های درمان آن باید بررسی جدی‌تری شود. معتقدم از الآن باید برای چند سال آینده برای نیازهای اجتماعی برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

او گفت: هزینه ما افزایش پیدا کرده و به ازای هر نفر،‌ امسال ۱۵ بار مراجعه به پزشک ، داروخانه و آزمایشگاه‌ها در سالمندان در بنیاد شهید شده است.

احمد دلبری، رپیس انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران گفت: نگرانی ما از افزایش رشد جمعیت سالمندی است و این که موضوع افزایش سالمندی به یک چالش تبدیل شود.

او افزود: سند ملی سالمندی بعد از ۱۸ سال تدوین شده و این سند نیازمند توجه جدی است. ۲۰۳۲ طب سالمندی در کشور نیازمندیم. ۷۰ درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی نداشته و ۵۵ درصد از آن ها مستمری دریافت نمی‌کنند.

او گفت: در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی به حدود ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار