آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال در دومین جمعه از ماه مهر با عنوان «جمعه قالیشویان» برگزارشد.

حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) یکی از امامزادگان بلافصلی است که از یک طرف فرزند امام باقر (ع) و از طرفی برادر امام صادق (ع) است و در بررسی‌های انجام گرفته تاریخی این امامزاده واجب التعظیم در میان تمامی امامزادگان، یگانه امامزاده بلافصلی است که دارای اسناد معتبر زندگینامه و قیام خونین اردهال است.

ارادتمندان به حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع)، مشهداردهال را کربلای ایران می‌دانند و معتقدند ثو اب زیارت این امامزاده همسنگ با زیارت امام حسین (ع) در کربلا است چرا که همانند آن حضرت مظلومانه در قتلگاه سر از بدن مطهرش جداشده است بنابراین در تاریخ شیعه دو قتلگاه است یکی قتلگاه سالارشهیدان حسین ابن علی (ع) در کربلای معلی و دیگری قتلگاه این بزرگوار در اردهال است.

آیین سنتی مذهبی قالی شویان ت‍ن‍‍ه‍‍ا م‍ر‌اس‍م س‍ن‍ت‍‍ی م‍ذ‌ه‍ب‍‍ی ای‍ر‌ان است که به س‍‍ال ش‍م‍س‍‍ی محاسبه و ه‍ر س‍‍ال دوم‍ی‍ن ج‍م‍‍ع‍ه م‍‍ه‍ر م‍‍اه در م‍ش‍‍ه‍د ارد‌ه‍‍ال از ت‍و‌اب‍‍ع ک‍‍اش‍ان در آستان مقدس ام‍‍ام‍ز‌اده س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ی ف‍رزن‍د ام‍‍ام م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر (ع) در ۴۵ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی ک‍‍اش‍‍ان برگ‍ز‌ار م‍‍ی ش‍ود.

اهالی ولایت‌مدار، مومن و متعهد فین کاشان همزمان با دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان را به‌عنوان حماسه جهاد و شهادت که قرابتی عجیب با واقعه عاشورا و حماسه حسینی در کربلا دارد برگزارمی‌کند.

آیین جمعه قالیشویان در مشهد اردهال


این مراسم حماسی که در فهرست آثار ناملموس و میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسیده است هر سال با حال و هوای باشکوه و معنوی خاصی در بازسازی ملموس و محسوس تاریخ حماسی اردهال به‌صورت نمادین برگزارمی‌شود.

مشاهده شکوه و ابهت مراسم نمادین تشییع پیکر سلطان علی بن باقر (ع) در میان قالی دستبافت کاشان که ۱۳۲۸ سال از واقعه شهادت این فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه عاشورا در کربلا می‌گذرد به‌شدت مخاطبان و بازدیدکنندگان را منقلب و متاثر می‎‌کند.

اهالی ولایتمدار فین کاشان هر سال در بزرگداشت سالروز این واقعه حماسی و آیینی در مراسم قالیشویان موسوم به جمعه قالی با چوب دستی‌هایی که به نماد سلاح مبارزه با دشمن در دست دارند تارو پود عشق به اهل بیت (ع) و ارادات و اخلاص و ایمان به خاندان عصمت و طهارت را بر محراب ولایت و محبت علوی نقش می‌زند تا فرش عشق و ارادت و دلدادگی به محضر اهل‌بیت (ع) و میثاق با ولایت را در جان و دل عاشقان آل‌الله بگسترانند.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی صبح امروز در آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان گفت: ما علاوه بر برگزاری مراسم در بزرگداشت و پاسداشت حماسه این امامزاده و اهل‌بیت (ع) وظایفی داریم و باید زینت ائمه طاهرین باشیم.

او با بیان اینکه وظیفه ما نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ولایت مداری و مودت و محبت است، تاکید کرد: یاری کردن اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای هر یک از ما اجرای نقش صحیح و سلامت در حوزه شغل و زندگی فردی و اجتماعی یکی دیگر از وظایف ما در برابر ائمه طاهرین است.

به گفته او، یاری بانوان از ایمه رعایت حجاب و عفت آنها، کاسب کسب حلال و بدون کم فروشی و به همین ترتیب هر فردی در حوزه شغل و اجرای نقش انسانی، اسلامی و اخلاق مدارانه و دارای سجایا و فضایل نیک می‌تواند ائمه را راهنمایی کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حوادث اخیر و مراحل جدیدی از بازی دشمن با نفوذ در نسب جوان افزود: نظارت بیشتر والدین و تدوام برگزاری روضه‌های خانگی اثر تربیتی، معنوی و برکات خوبی بر خانواده و اجتماع دارد.

حجت‌الاسلام رفیعی، با بیان اینکه دشمن قصد دارد تا نسل ما با خشونت بزرگ شوند یادآور شد: اقدامات دشمن باعث می‌شود تا گلایه به اغتشاش تبدیل شود که این موضوع زنگ خطری است.

قالیشویان آیینی هزارساله از حماسه جهاد و شهادت

اهالی منطقه فین کاشان یک تخته قالی پیچیده شده (به نماد از پیکر مطهر امامزاده) را که با پارچه‌های سبز بسته شده است از خادمان بارگاه تحویل می‌گیرند و از داخل حرم امامزاده بیرون می‌آورند جوانان فینی با دیدن قالی به شور و هیجان می‌آیند و با بانگ و فریاد «یا حسین، یا حسین» برای به دست آوردن قالی (این قالی سمبل جنازه مطهر امامزاده است که در زمان شهادتش به رسم ادب و احترام توسط اهالی فین در میان قالی پیچیده شده است) به سوی آن هجوم می‌آورند تا آن را از بزرگان فینی تحویل گرفته و به محل شستشوی نمادین آن انتقال دهند.

آیین جمعه قالیشویان در مشهد اردهال


قالی در طول مراسم میان انبوه چوبدستان فینی حرکت داده می‌شود به طوریکه هیچکس غیر از اهالی فین حق دست زدن به قال‌ی و حمل آن را ندارد بلکه فقط می‌توانند با عزاداری و سینه زنی قالی شویان را همراهی کند.

عد‌های از اهالی فین نیز در کنار جوی آبی در صحن بقعه شاهزاده حسین (ع) در مجاورت آستان مقدس حضرت سلطان علی بن محمد باقر (ع) منتظرند تا با رسیدن قالی مراسم شستشوی نمادین را آغاز کنند.

انبوه جمعیت غیرفینی‌ها هم در صحن‌های صفا و جانبی مراسم نوحه خوانی و سینه زنی برگزار می‌کنند تا کار تحویل قالی و انتقال آن به بقعه شاهزاده حسین (ع) برای شستشوی نمادین انجام شود.

زمانی که فینی‌های حاضر در صحن صفا یک قالی پیچیده شده به نشانه‌ی جسد امامزاده را از خادمان تحویل می‌گیرند و بر دوش می‌گذارند تا به سمت بقعه شاهزاده حسین (ع) پیش روند ولوله و هیجان و شکوه غریبی همراه با ذکر یاحسین (ع) یا حسین (ع) بر فضا حاکم می‌شود آنچنان که تو گویی این فرش که بر روی دست انبوه جمعیت عزادر موج می‌خورد جنازه واقعی سلطان علی بن باقر (ع) است که حامیان ولایت در تشییع این پیکر تلاش می‌کنند تا آن را بر دوش خود حمل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.