معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان از تحت پوشش ۱۹۷ کودک ناشنوا و کم شنوای زیر ۶ سال در بهزیستی خبر داد.

امانیان گفت: ۱۹۷ کودک زیر ۶ سال تحت پوشش بهزیستی مشکل شنوایی دارند و در اولویت کاشت حلزون هستند تا بتوانند مانند کودکان عادی تحصیل کنند .

او با بیان اینکه  تشخیص کاشت حلزون به عهده پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و تیم پزشکی است افزود:البته ممکن است مشکل برخی از آنها با سمعک حل شود. 

او افزود:شناسایی کودکان برای کاشت حلزون، معمولا زیر یک‌سالگی تشخیص داده می شود و بهترین زمان برای کاشت دوره زبان آموزی است و کودکان زیر ۶ سال تحت پوشش اولویت کاشت هستند اما پشت نوبت کاشت نیستند و تمام کسانی که کاندید کاشت هستند کاشت را انجام داده یا در حال انجام هستند.

امانیان گفت: کاشت حلزون در استان گلستان انجام نمی‌شود و برای این منظور به استان‌های دیگر فرستاده می‌شوند.

او افزود: در مجموع ۸ هزار و ۳۵۰ ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که برخی از آن‌ها سرپرست خانوارند.

امانیان افزود:از این تعداد هزار و ۳۴۲ نفر ناشنوایی خفیف، ۲ هزار و ۹۷۰ نفر متوسط، ۲ هزار و ۸۹۰ نفر شدید و هزار و ۳۳ نفر هم ناشنوایی از نوع خیلی شدید دارند.

او با بیان اینکه ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها مستمری دریافت می‌کنند افزود: مابقی در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند و برخی از آن‌ها بازنشسته اند که از تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی استان گفت:۴ مرکز "کودک و خانواده کم شنوا" در استان فعال است که خدمات گفتار درمانی و خدمات شنوایی در این مراکز توسط گفتار درمان گر و شنوایی شناس انجام می‌شود.

او گفت:سمعک شنوایی با اولویت کودکان و دانش آموزان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

امانیان همچنین در مورد اعطای تسهیلات به افراد ناشنوای تحت پوشش گفت:تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی ۴ درصد با بازپرداخت بلند مدت به واجدان شرایط اعطا می‌شود.

او با بیان اینکه همچنین به کارفرمایی که یکی از افراد تحت پوشش را بکار گیری کند نیز وام پرداخت می‌شود افزود: حتی حق بیمه کارفرمایی نیز بسته به میزان درصد شنوایی فرد پرداخت می‌شود.

امانیان می‌گوید: همچنین به سرپرستان خانوار وام بلاعوض مسکن تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن مستمری به صورت ماهیانه و بر اساس تعداد نفرات خانوار پرداخت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.