وزارت خارجه روسیه می‌گوید نشتی‌هایی که در نورد استریم ایجاد شده و احتمالا «عمدی» است، در منطقه تحت کنترل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا رخ داده است.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نشت در خطوط لوله نورد استریم که اوایل هفته رخ داد، در منطقه تحت کنترل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

از سوی دیگر، الجزیره گزارش داده به گفته رئیس کمیته انرژی دومای روسیه، تعمیر خطوط گاز نورد استریم ممکن است بیش از نصف سال طول بکشد.

گفتنی است، اوایل این هفته رسانه‌ها از سه نشتی در خصوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ خبر دادند. صبح امروز نیز گارد ساحلی سوئد اعلام کرد یک نشتی دیگر نیز شناسایی کرده است. تا کنون دو انفجار در ارتباط با این نشتی‌ها گزارش شده و مقامات هشدار‌هایی صادر کرده اند. مقامات دانمارک، لهستان، سوئد و سایر کشور‌ها ضمن ابراز نگرانی می‌گویند آسیبی به این شکل احتمالا تصادفی نیست و می‌تواند نتیجه خرابکاری باشد. برخی مقامات غربی انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفته اند، اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید این اتهامات «احمقانه» است و اینکه چه کسی این چنین رخدادی سود می‌برد باید بررسی شود.

این خطوط لوله برای انتقال گاز از روسیه به اروپا بسیار حیاتی بودند و بروز نشتی در آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی در عرضه انرژی ایجاد کند. تحلیلگران می‌گویند آسیب رساندن به خطوط لوله می‌تواند جنگ انرژی را به میزان زیادی تشدید کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار