آیا تا به حال با این سناریو روبه رو شده اید که با شکایتی نزد پزشک رفته اید و او تشخیصی داده که بعداً معلوم شده اشتباه بوده است؟ آیا فقط فقدان صلاحیت پزشک عامل اشتباه بوده یا شاید شما هم در این اشتباه مسئولیت دارید؟ برای اطمینان از عدم تشخیص اشتباه چه کاری میتوانید انجام دهید؟
قبل از هر چیز باید بر احترام و قدردانی کامل خود از پزشکان و کادر پزشکی در تخصصهای مختلف و تلاش بزرگی که انجام میدهند تأکید کنیم.
همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که توصیههایی که در این گزارش ارائه خواهیم کرد به هیچ وجه به معنای انحراف از قدردانی یا وضعیت پزشکان نیست، بلکه دستورالعملهایی برای کمک به بیمار است که حق دریافت بهترین مراقبتهای پزشکی را دارد. به نحوی که حقوق او و کادر پزشکی حفظ شود.
به دلیل تفاوت بین افراد، علائم یک بیماری ممکن است بین افراد نیز متفاوت باشد. بنابراین، خطاهای تشخیصی که ناشی از تفسیر نادرست نتایج به طور عینی است، تنها به سختی توسط دادگاه به عنوان خطای درمانی ارزیابی میشود.
اما به نوبه خود، میتوانید با بیان واضح احساس خود به پزشک معالج کمک کنید تا تشخیص صحیح را انجام دهد.
در اینجا چند نکته مهم برای هماهنگی بهتر بین شما و پزشک ارائه شده است.
کارهایی که شما باید انجام دهید:
توهم کاذب ابتلا به یک آسیب خاص
برخی از افراد در نتیجه مطالعه یک موضوع پزشکی یا دیدن برخی از اطرافیان که علائم مشابهی دارند به پزشک مراجعه میکنند و فکر میکنند بیماری خاصی دارند، بنابراین بهتر است همیشه تشخیص را به متخصص بسپارند. به توصیف علائم خود پایبند باشید و هیچ بیماری را که مشکوک به داشتن آن هستید ذکر نکنید.
داشتن درد و عصبی بودن
شما از علائم و احتمالاً درد شدید ناراحت هستید. عصبانی میشوید و ممکن است بیدرد به نظر بیایید. در این مورد نمیتوان به خاطر آن سرزنش کرد.
اما این چیز خوبی نیست، باید بدانید که حتی اگر درد دارید، فریاد زدن سر پزشک یا کادر پزشکی سرعت درمان را افزایش نمیدهد.
از نظر پزشکی آزمایشات متعددی وجود دارد که پزشک باید انجام دهد و نمیتوان به صرف درخواست شما مرحله معاینه را تمام کرد و به شما درمان داد. فوریتهای فوری برای تجویز دارو میتواند عواقب جدی داشته باشد.
اموری که از طرف دکتر رعایت نمیشود و باید رعایت شود
درست گوش کردن
آیا میخواهید علائم خود را شرح دهید، اما پزشک معالج شما پس از چند ثانیه صحبت شما را قطع میکند و بر تشخیص و درمان تمرکز میکند؟ این را تحمل نکنید، زیرا ممکن است تمام علائم را ذکر نکرده باشید که میتواند منجر به بیماری دیگری شود.
به آرامی، اما قاطعانه از پزشک خود بخواهید که تا آخر به شما گوش دهد.
مهم است که سخنان ما مختصر و مشخص باشد، زیرا میدانیم که پزشکان وقت زیادی ندارند، اما باید برای شما وقت بگذارند.
دست کم گرفتن احساس شما
شما به دکتر خود مراجعه کرده اید، زیرا چیزی شما را آزار میدهد، اما پس از دیدن موارد بسیار دشواری از بیماریها در کلینیک، احساس میکنید در مقایسه با دیگران مورد اهمیت قرار نمیگیرید.
این امر منجر به عدم علاقه به انتقال مشکل سلامتی شما میشود، این احساس نیز توسط پزشک ایجاد میشود که ممکن است بر جدیت تشخیص وی تأثیر بگذارد؛ بنابراین بهتر است به یاد داشته باشید که هنگام توصیف علائم خود کمی دراماتیک باشید و اگر نگران علائم یا درمان خود هستید، با خیال راحت آنها را بیان کنید.
شما مجبور نیستید همه چیزهایی را که پزشک دستور میدهد بپذیرید. فردی که شما را معالجه میکند باید تصمیم بگیرد که با شما همکاری کند و به شما اجازه دهد تا از او بپرسید که چرا تصمیم گرفته تا یک معاینه را بر دیگری ترجیح دهد.
پزشک شما باید بتواند این موضوع را برای شما توضیح دهد، بنابراین با او در تماس باشید.
منبع: دویچه وله