سید جعفر تشکری هاشمی گفت: ضعف در نگهداشت سبب شد که علاوه بر کاهش کمیت، کیفیت ناوگان نیز تنزل کند و این عوامل در کنار شیوع کرونا دست به دست هم دادند تا در دو سال و نیم اخیر تعداد سفرهای روزانه با وسایل نقلیه عمومی و سهم ناوگان حمل و نقل همگانی در سفرهای درونشهری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر، تعداد اتوبوسهای فعال تهران به زیر۲۰۰۰ دستگاه و آمار سفر روزانه از طریق ناوگان اتوبوسرانی به کمتر از ۸۰۰ هزار سفر تنزل یافته است، افزود: از حدود ١٥٠٠ دستگاه واگن متروی تهران، نزدیک به نیمی از آنها نیز نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) هستند.
وی با اشاره به اینکه نیاز به تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی باید در قالب برنامههای میانمدت دنبال شود اما برای عبور از وضعیت اورژانسی حمل و نقل شهری که عموماً در نیمه دوم سال، مسائل و مشکلات آن افزایش مییابد، میتوان با تزریق مبلغی به مراتب کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ناوگان حمل و نقل عمومی را احیاء کرد، اظهارکرد: این مبلغ در مقیاس بودجههای رایج برای اجرای مأموریتهای کلیدی مدیریت شهری، رقم قابل توجهی به شمار نمیآید و تنها حدود دو درصد از بودجه سال ١٤٠١ شهرداری تهران را شامل میشود اما با آن تا پایان امسال میتوان کیفیت و کمیت خدماترسانی به شهروندان در ناوگان حمل و نقل همگانی را به صورت محسوسی ارتقاء داد.
تشکری هاشمی در مورد پیشنهاد اختصاص اعتبار ۹۵۲ میلیارد تومانی به حمل و نقل شهری توضیح داد: در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه واگن نیازمند اورهال است که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه واگن، ۳ تا ۴ میلیارد تومان برآورد میشود و علاوه بر آن، ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز در صورت اورهال میتوان وارد خطوط کرد که هزینه تعمیر اساسی هر دستگاه اتوبوس نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.